Idézetek és értelmezéseik

Mondataink

Fizikáról és metafizikáról

2020. november 28. - Csöncsön

Amikor az isteni beavatkozásról beszélünk, nyilván nem a szóban forgó jelenség természettudományos meghatározottságára, hanem az e jelenség és egy másik, vagy e jelenség és az emberi gondolat közötti jelentőségteljes kapcsolatra gondolunk.

Iskolás koromban kifejezetten utáltam a fizika tantárgyat. Ennek az oka az volt, hogy nem értettem. Egyszerűen nem tudtam elképzelni. Mi az például, hogy az erő egyenlő tömegszer gyorsulás? Külön-külön még valamit el tudtam képzelni az egyes szavakról, de az a szorzásjel számomra teljesen misztikus volt. Hogyan lehet két ilyen fogalmat "összeszorozni"? És mindig, minden témánál előjött ez a rémületes homály, valami zsigeri szorongás, mintha valami titok volna elrejtve előlem, amelyet képtelen vagyok érzékelni, megfogni. (Ez nem jelentette azt, hogy ne lett volna mindig 5-ösöm; mechanikusan meg tudtam tanulni a képleteket, és tudtam így alkalmazni is őket, mégis: sohasem éreztem, hogy érteném is őket.) (Itt jegyzem meg, hogy érdekes módon viszont a matematikára nem vonatkozott ez a szorongó érzés: azt mindig egyfajta játéknak fogtam föl. Játsszuk azt, hogy vannak számok. De a fizika elvileg a valóságra vonatkozott, mégse éreztem soha, hogy bármiféle köze lenne hozzá.)

Ma már nem teljesen értem, hogy mit nem értettem. Azt pedig a legkevésbé sem, hogy létezhet olyan ember, akit a fizika ne "érdekelne". Hiszen ha leejtünk egy követ, csak el kell gondolkodnunk rajta, miért esik éppen lefelé, és nem fölfelé? És ha egy tollpihét ejtünk le, akkor meg azon, hogy miért esik lefelé lassabban, mint a kő? Vagy ha meglátunk egy házat, csak elmerengünk rajta, hogyhogy nem dől össze? Van ember, akit ezek a kérdések ne érintenének a lehető legszemélyesebben?

Azt hiszem, valami alapvető hiba lehet az iskolai fizikaoktatásban, és ez az alapvető hiba távolított el engem tőle.

Nemrég résztvettem egy tanári konferencián, ahol a bevezető előadás mottója egy Saint-Exupéry idézet volt, és így hangzott: “Ha hajót akarsz építeni, ne hívj össze embereket, hogy tervezzenek, szervezzék meg a munkát, hozzanak szerszámokat, vágjanak fát, hanem keltsd fel bennük a vágyat a nagy, végtelen tenger iránt.” Igen, valahogy mintha ez a lépés kimaradna. Az első lépés: annak tudatosítása, hogy a fizika tanulása nem önmagáért való, hanem az a célja, hogy egészen egyszerűen megértsük a valóság jelenségeit magunk körül. Miért nem dőlnek össze a hidak? Miért esik lefelé a kő, ha elejtjük? Hogyhogy tudnak a madarak repülni, mi meg nem? A kérdések szó szerint az utcán hevernek. Talán ha így indultunk volna neki a fizikának, én is megszerettem volna, és értettem is volna, hogy az egyes képletek alkalmazásának mi a tétje.

Ha az atomfizikáról egy szakmai, képletekkel telezsúfolt, totális matematikai pontosságra törekvő könyvet vettem volna most a kezembe, csak annyit állapíthatnék meg: ez a világ tőlem annyira távol áll, mint még Makó sem Jeruzsálemtől.

Hála Istennek azonban nem ez történt.

Ehelyett Werner Heisenbergnek, a nagy atomfizikusnak, a híres "heisenbergi határozatlansági reláció" felfedezőjének a könyve került a kezembe, amelyet mohó élvezettel habzsoltam be.

Pedig a könyv nagyon is a fizika részletkérdéseiről szól, az atommagkutatás forradalmi fejleményeiről, arról, hogyan növekedtek fokozatosan az ismereteink az elemi részecskék működéséről, és hogyan vezetett mindez aztán az atombomba és az atomerőművek feltalálásáig.

Meghökkentő módon azonban mindezt nem képletek segítségével mutatja be a szerző, hanem amolyan platóni dialógusok egymásra sorjáztatásával. Ahhoz, hogy valaki atomfizikus legyen, nyilvánvalóan meg kell tanulnia a klasszikus fizika matematikai alapjait. A könyv azonban nem nekik szól, hanem mindenki másnak, a laikusoknak, az érdeklődőknek, az átlagembereknek, akiket azonban úgyszintén nem hagyhat hidegen a valóság, hiszen mindannyian ennek a fejlődésnek is köszönhetjük életünk nagyobb kényelmét; de egyébként is: kit ne érdekelne, hogy hogyan épül föl a világ?

Historical thoughts on Michael Frayn's Copenhagen | Restricted Data

Werner Heisenberg és Niels Bohr

Képletek helyett annál többször szó esik a könyvben filozófusokról. Platónról, Kantról, Malebranche-ról, a Bécsi Kör pozitivistáiról, a neokantiánusokról, Arisztotelészről, Hegelről és másokról. Ezek a csillogó intellektusú emberek (Planck, Einstein, Bohr, Pauli, Dirac stb.) a beszélgetéseikben a végső kérdésekről elmélkedtek. Mi az élet? Van-e Isten? Mit jelent az, hogy "megérteni" valamit? Ellentéte-e az igazságnak egy másik igazság? Működik-e a valóság eseményeiben valamiféle "szándék"? Hova tart ez az egész? Mi a jó? Mi a rossz? Stb. És ha ez még nem lenne elég, a század első felének meglehetősen zűrzavaros s felzaklató politikai eseményei is természetszerűleg nyomot hagytak a társalgásokban, így persze olyan etikai kérdések is fölmerültek, amelyek a politikai, közéleti szereplés etikai oldalát érintették. Szabad-e egy fizikusnak tömegpusztító fegyverek létrehozásához segítséget nyújtani? Mit tegyen egy ember, ha hazájában egy eszelős diktátor jut hatalomra? Melyik helyesebb etikailag: emigrálni, vagy otthon maradni? Van-e értelmük a forradalmaknak? Egyáltalán: lehet-e bármikor is hatékony egy forradalom? Lehet-e szabad egy ország, ha nincs jelentős fegyverarzenálja? Stb. stb.

Talán már ennyiből is érzékeltettem, mennyire gondolatgazdag, mennyire sok tekintetben aktualizálható problémákkal foglalkozó könyv ez. Élmény jellegét pedig az is adta, hogy minden egyes beszélgetése hihetetlenül magas intellektuális szinten zajlott; valóságos üdítő fürdő az általában jellemző viták logikai ellentmondásaiból, zűrzavarából, agresszív erőfitogtatásaiból, a vitapartner megalázásának igényével föllépő barbár kommunikációs ütések rideg közegéből kiszakadva.

Számomra az egyik legizgalmasabb vita a könyvben arról szólt, hogy vajon a természettudományok általános determinizmus-elve összeegyeztethető-e az isteni beavatkozás gondolatával. Sokan úgy gondolják, hogy ha a világot természeti törvények irányítják, akkor nincs tere úgymond isteni csodáknak; és bizonyos nézetek szerint ez a belátás okvetlenül ateizmushoz vezet.

Niels Bohr szerint a dolog ilyetén felfogása "egyszerűen félreértés".

Amikor az isteni beavatkozásról beszélünk, nyilván nem a szóban forgó jelenség természettudományos meghatározottságára, hanem az e jelenség és egy másik, vagy e jelenség és az emberi gondolat közötti jelentőségteljes kapcsolatra gondolunk.

Hogy jobban megértsük Bohrnak ezt a mondatát, tudnunk kell, hogy ő a jelenségek vizsgálatában bevezette a "komplementaritás" fogalmát. Ez nagyjából annyit tesz, hogy ugyanazt a valóságos jelenséget többféle szempontból is meg lehet vizsgálni, és ennek során természetszerűleg különböző eredményekre jutunk. Egy seb begyógyulási folyamatát például lehet finalista szempontból vizsgálni: ebben az esetben a begyógyulás mintegy a folyamat célja. De lehet tisztán kvantummechanikai szempontból is: ebben az esetben a folyamat természetesen céltalan, csupán bizonyos természeti törvényeknek engedelmeskedik. Bohr szerint a két hozzáállás szükségképpen kizárja egymást, ugyanakkor — és ez az, ami döbbenetesen érdekes! — nem feltétlenül mond ellent egymásnak.

Visszatérve tehát a mondathoz. Egy adott jelenséget természetesen mindig lehetséges pusztán természettudományos alapon leírni. Ilyen értelemben nincsenek "csodák", a világ mindig éppen úgy működik, ahogyan a törvények alapján működnie "kell". De ugyanazt a jelenséget vizsgálhatjuk az emberi gondolat szemszögéből is, és innen nézve természetesen nagyon is lehetséges, hogy bizonyos események valaki számára isteni csodaként váljanak értelmezhetővé. Ez nem pusztán valamiféle "szubjektív" istenérzetet jelent, aminek nincsen az objektív valóságban semmifele alapja. A két jelenség (az emberi gondolat, és valamely történés) egyaránt az objektív valóság része.

Hogy valamit természetszerűleg meghatározottnak, eleve elrendeltnek gondolunk-e el, vagy olyannak, amelyben megvan a mód a szabad döntéshozatalra, Bohr szerint két komplementer szemlélet közti választás kérdése, melyek nem összekeverhetők. Attól függően, hogy hogyan közelítünk egy jelenséghez, mondhatjuk el róla, hogy isteni beavatkozás okozta-e, vagy semmi egyéb nem történt, mint a természeti törvények működése.

Éppen ezért, már egy másik fejezetben, ahol Heisenberg Paulival cserél eszmét Istenről, a szerző végülis kimondja, hogy bizonyos értelemben hisz a "személyes Isten" létezésében. Ez a "bizonyos értelem" pedig a következő. De inkább idézem az egész részletet:

"Hiszel a személyes Istenben? Jól tudom, milyen nehéz ezt a kérdést pontosan értelmezni, de nyilván te is érzed az általános tartalmát."

"Hadd fogalmazzam át a kérdést! — mondtam. — Közelebb áll hozzám ez a megfogalmazás: megragadhatja-e valaki a dolgok vagy események lényegi rendjét, amely, úgy tetszik, minden kétséget kizáróan létezik; felfoghatja-e olyan közvetlenül, mint egy másik ember lelkét? Szándékosan az olyan nehezen értelmezhető "lélek" szót használtam, hogy elkerüljem a félreértést. Ha így teszed fel a kérdést, egyértelműen igennel válaszolok. [...]"

"Más szóval tehát úgy véled, átérezheted a lényegi rendet olyan intenzíven, mint egy másik személy lelkét?"

"Igen, talán."

Az egyes ember nyilvánvalóan képtelen teljes egészében átlátni a világ egész rendjét, működését, nem jósolhatja meg, mit hoz a jövő. De egy csodaszerű intuíció révén mégis megérezheti, hogy valami nálánál sokkal hatalmasabb varázslatnak a részese. Megérezheti, Bohrral szólva, hogy "jelentőségteljes kapcsolat" van közte és a világ többi véletlenszerűnek tűnő eseménye között. Ezt a megérzést hívják úgy: istenélmény.

Az istenélmény nem az oksági láncolat felszakadása tehát, hanem egy egészen újszerű (a tudományossal komplementer) pillantás a valóságra.

comments powered by Disqus

A bejegyzés trackback címe:

https://mondataink.blog.hu/api/trackback/id/tr9016305302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2020.11.30. 21:19:37

Nahát, megint egy könyv, ami az én polcomon is megvan és amit szintén nagyon régen olvastam. ;-)

Bevallom, erre se emlékszem sokkal jobban, mint a Konrád-Szelényi könyvre, bár talán érthető, hogy olvasmányosabbnak tartottam.

Heisenberg nálunk a gimiben indukált érdekes filozófiai beszélgetéseket (emiatt vettem meg aztán később a könyvét): a kvantummechanika és ezen belül az általa megalkotott határozatlansági reláció elég komoly hatással volt a filozófiára, sok korábbi elméletet cáfolt meg (ha jól emlékszem, a mechanikus materializmus volt a fő áldozat és általa egyébként az általad említett természettudományos determinizmus is) és nekünk, matekfizikás fiúknak is izgalmas volt, hogy egy természettudományos felfedezés egyszerre csak komoly filozófia kérdéseket is új fényben világít meg.

Ami az istenhitet illeti, megrögzött ateistaként se gondoltam soha, hogy a tudomány cáfolná az idealizmust. Cáfolt és cáfol persze sok régi vallási-egyházi tanítást (mondjuk, hogy mi forog mi körül) vagy éppen bibliai történetet (már ha azokat szó szerint vettük, ami eleve nem biztos, hogy a helyes értelmezés...), de magát a hit lényegét egyszerűen nem érinti.

A világ elképzelhető materialista és idealista alapon egyaránt, egyiket se bizonyítja vagy cáfolja a tudomány. Én a világ materialista alapú magyarázatában hiszek. Lehet, hogy ennek részben oka a természettudományos, mérnöki, ha úgy vesszük földhözragadt, "hiszem, ha látom" beállítottságomnak, de attól még a meggyőződésem alapja ugyanúgy a hit, mint annak, aki idealista alapon képzeli el a világot.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2020.12.01. 17:09:09

@promontor:

Örülök, hogy vannak ateisták, akik így gondolkodnak, mert megfigyelésem szerint az ateisták egy részére éppen annyira jellemző a vallásos jellegű fanatizmus és hittérítő igény, mint pár vakbuzgó hívőre. És talán lényegesebb is annál, hogy ki mit hisz, az, hogyan viszonyul azokhoz, akik nem azt hiszik, amit ő.
süti beállítások módosítása