Idézetek és értelmezéseik

Mondataink

Szent elfogulatlanságok

2023. március 19. - Csöncsön

A művész magasabbrendű erkölcstelensége, a tudós magasabbrendű érzéketlensége, a jóember magasabbrendű értelmetlensége — ezek az igazi szent elfogulatlanságok.

Elolvastam Osvát Ernő életrajzát*. Osvát Ernőről azt kell tudni, hogy nélküle nem létezett volna a Nyugat folyóirat, így valószínűleg az egész magyar irodalomtörténet teljesen máshogyan alakult volna a XX. század eleje óta. Nem mecénása volt a Nyugatnak, nem ő adta a pénzt. Ő a szerkesztő-kritikus volt, aki eldöntötte, mi az, ami megjelenhet a lapban, és mi az, ami nem. Szenvedélyesen érdekelték a tehetségek. Minden hozzá kerülő kéziratot alaposan elolvasott, átgondolt, véleményezett; a szerzőkkel amolyan műhely-beszélgetéseket folytatott, melyekben részletekbe menően kielemezték, mi jó, mi nem jó, mit hogyan lehetne átírni, mit kellene húzni, hová lehetne még toldani, és így tovább. Osvát tekintélye hatalmas volt, a korszak legnagyobbjai várták-rettegték-lesték a véleményét, és többen közülük — mindenekelőtt Kosztolányi Dezső — meghitt szavakkal emlékeztek meg szelíd-szigorú alakjáról.

Osvát elve az "ideológia-mentesség" volt. Őt nem érdekelte, milyen pártállású egy-egy szerző, miben hisz, mit akar; egy dolgot nézett: meg tudta-e írni, amit akart. Ha meg tudta írni, jöhetett a Nyugatba; ha nem tudta megírni, kosarat kapott.

Osvát Ernő, a Nyugat szerkesztője - Cultura - A kulturális magazinSzépen hangzó elv, de korántsem problémamentes. Vajon csakugyan létezik "ideológiamentes" irodalomszemlélet? Nem lehetséges, hogy ez az "esztéta" hozzáállás maga is egy ki nem mondott ideológiát rejt? A Nyugat (és Osvát) kritikusai balról és jobbról is (de főleg balról) éppen azt vetették a szemére, hogy esztéta hozzááállása mélyén társadalmi konzervativizmus rejtőzik, hiszen valójában éppen a rendet felforgató, igazán mélybe pillantó eszmék és művek nem mennek át a finomkodó esztétizmus szűrőjén. És csakugyan: Ady forradalmi versei, József Attila költészete, Kassák formabontásai mind-mind megakadtak Osvát filterén. Az esztéticizmus "politikamentessége" maga is politika: a fennálló rendbe belenyugvó, azt megbolygatni nem akaró szemlélet képezi az alapját, és nélküle nem is létezhetne. Legalábbis a kritikusai szerint.

Én is ezt gondolom? Vagy inkább Osvát mellett állok?

Érdekes, hogy ez a vita újra és újra fölmelegedik, és ma is egy olyan korban élünk, amikor éppen melegebbé vált. Lehet-e a "jó" irodalom politikamentes? Vagy másképp: lehet-e a "jó" irodalom politikus? Lehet-e jó egy könyv, amelyik nem akarja megváltoztatni (megjobbítani) a társadalom szerkezetét? Létezhet-e magas művészet morál nélkül? Vagy épp ellenkezőleg: magas művészet pont hogy csak az lehet, ami már túl van jón és rosszon?

Természetesen van ezekről a dolgokról véleményem. Hogy is ne volna? Rendszeresen olvasok kortárs és klasszikus irodalmat, és bennem magamban is kikristályosodott valami arról, hogy mi a "jó" és mi a "rossz", és hogy ennek köze van-e valamely mű politikai tartalmához.

Mielőtt rátérnék a válaszomra, közbeiktatok egy — szerintem gyakran elhanyagolt — gondolatot. Az olyan szemlélet, mely szerint a politikai értelemben vett "jó" csak egy bizonyos politikai oldalhoz kötődhet (tehát mindenképpen "baloldali" vagy mindenképpen "jobboldali") már formailag is csak hibás lehet. Ez a szemlélet természetesen arra törne, hogy a másik oldalt kiirtsa, elpusztítsa, hiszen ugye az képviseli a "rosszat", és értelemszerűen a világ sokkal jobb lenne "rossz" nélkül. Viszont valamilyen "oldal" csak a másikkal együtt létezve képzelhető el. Vagyis az ilyen szemlélet belső ellentmondást rejt, tehát csakis hibás lehet. Aki szerint a "jó" irodalom csak "baloldali" (vagy "jobboldali") szemléletű lehet, tehát az ilyen vagy olyan oldal számára fontos értékek közvetítésére hivatott, annak egészen biztosan nincsen igaza. A "jó" irodalom ilyen értelemben egészen biztosan politikamentes.

Van azonban a "politikumnak" egy mélyebb, pártpolitikán túlmutató jelentése is, amit leginkább "közösségi szemléletnek" fordíthatnánk le, és tágabban értve etikaként azonosíthatnánk. Vajon a "jó" irodalomnak nem alapvető tartozéka ez a fajta "etikusság"? 

Osvát Ernő maga nem sokat írt. Mielőtt a Nyugat szerkesztője lett volna, elsősorban kritikusként dolgozott, később azonban a kritikaírással is felhagyott. Voltak szépprózai kezdeményei, de ezekből sem lett végülis semmi. Korai kritikáin és szerkesztői munkáján túl mindaz, amit az utódaira hagyott, néhány száz aforizma. Ezek a rövid, frappáns kis mondások csakugyan nagy kincsek, némelyik közülük szállóigévé is vált (például ez: "tehetség az, aki többet tud, mint amennyit tanult"), és bár rendszerré nem állnak össze, egy igazi, mély gondolkodó szikrázó villanásai. Ezekből idézem, mintegy válaszként az imént fölvetett kérdésre, a harmincadikat:

A művész magasabbrendű erkölcstelensége, a tudós magasabbrendű érzéketlensége, a jóember magasabbrendű értelmetlensége — ezek az igazi szent elfogulatlanságok.

Vajon miféle "magasabbrendű" erkölcstelenségről van itt szó? 

A művésznek ábrázolnia kell tudni jót is, rosszat is. Ahhoz, hogy egy művész mindent ábrázolni tudjon, felül kell emelkednie a hétköznapi erkölcsön. Nem lehet tekintettel egy adott közösség elvárásaira, moráljára (mert ha tekintettel van, vagyis ha kompromisszumot köt vele, akkor egyszersmind kiszolgálójává is válik a tömeg ízlésének). A művész tehát "jón és rosszon túl" alkot, a célja nem a hétköznapi értelemben vett jóság közvetítése. Ez azonban egy "magasabbrendű" erkölcs nevében történik. A nagy műalkotások végülis jót tesznek az emberiséggel, ám ez a "jóság" a hétköznapi erkölcsiség szemében gyakran erkölcstelennek látszik.

Érdekes, hogy az aforizma két másik példát is hoz a "szent elfogulatlanságra". Ma mindkettő hasonlóan időszerűnek tűnik, mint a művészről szóló. 

A tudós: tekintettel kell-e lennie kora érzékenységeire? Nem. A tudóst csakis egyetlen dolog érdekelheti, akár szimpatikus, akár nem: az igazság. A tudományt nem befolyásolhatják politikai szempontok. Közvetve természetesen a tudománynak lehet és többnyire van is pozitív hatása az emberi közösségek életére, de szempontjai attól különböznek, és éppen ettől lesz "magasabb rendű": az emberi érzékenységek fölött áll.

De ugyanígy magasabb rendű az a fajta jóemberség is, amely nincs tekintettel semmiféle "költség-haszon" számításra. Az igazán jó emberek nem várnak semmiféle hasznot attól, hogy jók: egyszerűen nem tehetnek másként, mint hogy jók legyenek.

Ez a "nem tehetnek másként" jellemzi a művészt és a tudóst is. Mert miként a jó ember nem tehet másként, mint hogy segít, vigasztal, jót cselekszik, úgy a tudós sem tehet mást, mint hogy az igazságot keresse, és a művész sem tehet mást, mint hogy függetlenül a külvilág elvárásaitól ábrázolja a világot, jóval, rosszal, széppel, rúttal együtt, csodálkozó, elfogulatlan, "erkölcstelen" pillantással.

Mi tehát a válaszom? Akarjon-e jobbítani a művész a világ sorsán?

Szerintem a művész elsősorban ábrázolni akarjon. Ha kíméletlenül őszintén, kegyetlenül tiszta szemmel ábrázol, akkor úgyis "jó" lesz az, amit létrehozott. Jó a szó erkölcsi értelmében is. Talán ellenkezni fog kora politikai moráljával, és felháborítja bal- vagy jobboldali befogadóit, de magasabb értelemben ahhoz járul hozzá, hogy jobban megértsük a valóságot. Ez az "elfogulatlanság" nagyon keveseknek adatik meg, és hordozója, átlátva előítéleteit, sokat szenved a világban, de igazi művészetnek csak az ilyesmi nevezhető. 

__________________

*Fráter Zoltán: Osvát Ernő élete és halála. Magvető, Budapest, 1987.

 

comments powered by Disqus

A bejegyzés trackback címe:

https://mondataink.blog.hu/api/trackback/id/tr4518075358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása