Idézetek és értelmezéseik

Mondataink

Utolsó kommentek:

kéki béla 2020.06.23. 14:22:32

@rfbzs: lehet, közöm nincs semmiféle valláshoz. Csak arra emlékszem, hogy a templom bejàratánál mindig éreztem valami furcsa szagot

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

rfbzs 2020.06.23. 11:15:20

@kéki béla:
Azt hiszem, a reformátusok nem használnak tömjént a szertartásokban.

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2020.06.23. 10:22:46

@kéki béla:

Igen, a gimnázium kiderül a szövegből. :-) Az általános iskola a Hajós volt (illetve a rendszerváltás előtt még Krammernek hívták, és a bátyáim még következetesen így is nevezték). Persze az is különleges épület nekem, de semmiképpen sem építészeti értékei miatt...

"Vagy annyira"felújították", hogy újat építettek a régi helyén?"

Igen, lényegében teljesen újat építettek az eredeti tervek alapján. A promontornak írt válaszomban linkeltem egy oldalt az erzsébeti templomokról, ott látszik, hogyan nézett ki korábban.

@humorpalanta:

"ha már, akkor inkább az újtelepi templom a Lidl-nél (a 123-as végállomásánál)"

Az már egyébként Soroksár, de szerintem az az épület borzasztóan ronda, aránytalan. Mindig inkább azon hökkenek meg, hogyan lehetett ennyire nem elkapni az arányokat. A tetején levő Mária-szobor pedig egyenesen kísérteties. Sötétedés után valósággal rémisztő. :-)

"Én nem sírom vissza a tornyokat, túlságosan is felnagyítja az épületet, s emiatt olyan nyomasztó érzést ad neki."

Érdekes, már a második ember vagy, aki ezt mondja. Talán van benne valami. Mondjuk én is már teljesen megszoktam tornyok nélkül.

(Igen, az újpesti valóban nagyon szép. Valószínűleg az a legszebb kerületi városháza Budapesten, de az erzsébeti is minimum öt között van szerintem.)

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

A nép fia 2020.06.23. 06:46:36

Van egy eladó 42nm-es 2 szobás tégla lakásom a XX. kerületben, ha valaki kedvet kapna ott élni. :D

Ha a blogfelületre hivatkozol, 22.9 helyett 21.9-ért a Tiéd! :D

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

kéki béla 2020.06.23. 00:05:16

Egyébként furcsa, sokáig ott laktam a közelben, de ez a Klapka téri templom számomra új dolog volt. Vagy annyira"felújították", hogy újat építettek a régi helyén? Nekem csak valami pici, szürke kápolnaféleség rémlik, nagyon erős... talán tömjén szaggal.

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

kéki béla 2020.06.23. 00:00:49

Azt hiszem, sokkal fiatalabb lehetsz nálam... A Kossuth mozinál csak a Világosságnak volt "jobb" híre... :D

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

humorpalanta 2020.06.22. 23:59:19

Nálam a Szent Erzsébet-templom előbbre kerülne, illetve mindenképpen megemlíteném a Lázár Vilmos Ált. Iskolát, mert egy igazán hangulatos épület.
A baptista imaház belül még csak-csak szép, de amúgy nem túl vonzó épület, ha már, akkor inkább az újtelepi templom a Lidl-nél (a 123-as végállomásánál). A Klapka téri igazán érdekes, illetve nekem is nagyon tetszik a Városháza, főleg a kialakított sétálóutcával. Én nem sírom vissza a tornyokat, túlságosan is felnagyítja az épületet, s emiatt olyan nyomasztó érzést ad neki. (Amúgy szerintem még az újpesti városháza hasonlóan szép épület.)

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

kéki béla 2020.06.22. 23:58:23

Általános iskola melyik volt, ha nem titok?
Gimi egyértelmű azt hiszem. :)

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2020.06.21. 20:17:43

@promontor:

Na igen, az épületek a történeteik által válnak szépekké. Példának okáért a Gaál Imre Galéria szépsége valószínűleg föl se tűnt volna, ha nem teáztam volna a galériájában, és -- főleg -- nem beszélgettem volna a szoborkertjében. Így viszont nem tudok elmenni mellette úgy, hogy minderre ne gondolnék, és így persze észreveszem a külső szemlélőnek talán semmitmondó szépségeit.

Meglepő különben, hogy Pesterzsébeten kifejezetten szép templomok vannak. Hármat választottam ki (és a sorrendemet köztük tartom), de ebben a kategóriában valóban szelektálnom kellett, hiszen kimondottan tetszik a pacsirtatelepi is (különösen a belső díszítése pompás), puritánságában a központi református templom is, vagy a Szent Lajos téri is [itt láthatók képek róluk, plusz látható, hogyan nézett ki csonkán a Klapka téri: nagyvofely.hu/1201/templomok ]. Persze való igaz, hogy a templomok szinte minden kis településen a legszebb épületek közé tartoznak. Egyik se egy Notre Dame, mégis: jó érzést keltenek, esztétikusak.

Érdekesség, hogy Erzsébeten (a Mátyás király téren) fog felépülni Makovecz első pesti épülete: magyarepitok.hu/mi-epul/2020/02/igy-halad-a-pesterzsebeti-makovecz-templom-epitkezese Természetesen örülök neki, és egy következő tízes listán bizonyára helye lenne, de egy kissé azért vegyesek a benyomásaim a képek alapján.

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2020.06.21. 19:33:24

De jó, épületposzt! ;-)
És milyen remek! Tulajdonképp tíz olyan épületről írsz, amelyek teljesen jelentéktelenek. Ehhez hasonlókat szinte minden közepesnél nagyobb településen találunk, templomból, városházából, iskolából egyet-kettőt, a többiből meg tucatjával. Ha úgy vesszük, nem annnyira az épületekről szól ez a poszt, hanem Rólad.

Másfelől meg mégis az a jó ezekben a házakban, hogy azt mutatják meg, hogy nemcsak a Notre Dame vagy a Parlament lehet szép, hanem a közvetlen környezetünkben (legyen az a város "jelentéktelen" kerülete) is rengeteg kincs van.

Ami a konkrét épületeket illeti:

1) Nálam a Szent Erzsébet templom biztos nem csak a 10. lenne.
2) A Klapka téri templom tényleg nagyon szép, de fura is. Mintha egy hagyományos templom elén egy erdélyi tornácos udvarházat biggyesztettek volna. Az a kanyargós lépcső is szokatlan egy templomnál.
3) Érdekes, de nekem a Városháza tornyok nélkül jobban tetszik.

Bejegyzés: A tíz legszebb pesterzsébeti épület

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2020.04.27. 11:53:08

A kommentek (Disqus-os, bloghus, FB-os) keveredésének elkerülésére szüntettem meg a bloghus kommentelési csatornát, de most mind ezt, mind a FB-os kommentelés lehetőségét (újra) megnyitom.

Szóval mostantól mindhárom csatornán lehet kommentelni, kinek mi a kényelmesebb, vagy persze hol érkezett már olyan hozzászólás, amelyre reagálni szeretnétek. Örömmel látok minden észrevételt.

Bejegyzés: Az avatarokról

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.09.08. 14:30:12

@Csöncsön: "Minden tevékenység jutalma önmagában rejlik, és akit ez nem elégít ki, az valamit elrontott."
Köszönöm, ezt magam sem mondhattam volna szebben. :)

"A kérdés az, hogy mit hajlandó ezért föláldozni."
Szerintem ha ezért fel kell áldozni valamit, az már régen rossz. Nyilván ha létrehozol egy facebook-oldalt a blognak, azzal a kereslethez alkalmazkodsz, de nem áldozol fel semmit. De ez mondjuk nem ugyanaz, mintha elkezdenél clickbait cikkeket sorozatgyártani.

Bejegyzés: A jó bokszoló

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2017.09.07. 14:04:08

@danialves:

Szia! Köszönöm a jókívánságot, és örülök, hogy írtál!

Bizonyos mértékig az embernek szüksége van a "kereslethez" való alkalmazkodásra, még akkor is, ha nem az a célja, hogy a keresletet kielégítse. A kérdés az, hogy mit hajlandó ezért föláldozni.

Szerintem mindig másodlagos kérdésnek kell lennie, bármit is csinál az ember, hogy mennyire lesz népszerű vele. Csinálja jól. Minden tevékenység jutalma önmagában rejlik, és akit ez nem elégít ki, az valamit elrontott.

Bejegyzés: A jó bokszoló

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.09.07. 13:13:57

"a média világa ma már világszerte szinte teljes egészében a sport logikáját követi"
És az a durva, hogy ez már nem csak a média, hanem a fogyasztók részéről is, mert előbbi esetében még érteném a pénzügyi nyomást. De nemrég valakivel vitába keveredtem Puzsérról, és ő halál komolyan előadta, hogy Puzsér populista maszlaga legalább több emberhez jut el, mint az értelmiségi faszverés (aminek az illető, feltételezem, a te posztodat is minősíteni). Mintha az, hogy valamire van igény, azt is jelentené, hogy azt érték kiszolgálni. És félig-meddig a cikked is ezt érinti a politika kapcsán, hogy az már teljesen keresletalapúvá változott: mindenki azt csinálja és vallja, amivel népszerű lehet. Talán neked írtam még a New Dealen, hogy már az ellenzéki pártok kapcsán is röhejesnek érzem, hogy a legelső szempont az, hogy "szólítsa meg a vidékieket meg a nyugdíjasokat meg a nyolcosztályosokat és ne belpesti értelmiségi okoskodás legyen", de persze közben meg azért ne legyen populista és ugorjon elő rögtön 300 oldalas, minden publicista által jóváhagyott programmal.

Szóval én örülök, hogy most született még egy oldal, ami nem ezt a logikát követi és kívánok sok (nem győzelmekben mért) sikert hozzá! :)

Bejegyzés: A jó bokszoló

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2017.09.06. 13:36:50

@KZsoci:

Abban igazat adok, hogy a pusztán egyéni önzésre épülő közösség is elműködik valahogy, hiszen pl. a vállalatok nem akarnak szégyenbe kerülni vagy abban maradni, és így időről időre változtatnak ezt-azt. Mégis azt hiszem, hogy a működés sokkal hatékonyabb lenne, ha a társadalom nem a szégyen, hanem az együttműködés kultúráját táplálná.

Az már igaz, hogy erre (az együttműködés kultúrájára) Magyarország története nem sok példát szolgáltat. Csak rövid időszakok voltak, amikor az embereket a közösségtudat hatotta át, és ennek megfelelően működtek. De éppen például Vitézy Dávid munkássága jó példája annak, hogy akár négy év alatt is többet lehet elérni vele, mint előtte évtizedekig, ha pár ember viszont valóban a várost tartja a legfontosabbnak, nem a maga rövidtávú hasznát vagy érdekeit.

Bejegyzés: Igazad van, és még sincs igazad

KZsoci 2017.09.05. 18:43:50

A poszt címe saját magára a posztra is igaz. :)

Vagyis teljesen igaz a megállapítás a mondatot leíróval kapcsolatban, ez a fajta "önző" hozzállás valóban az egyik oka annak, hogy senki nem vigyáz semmire, nincs semmi közös dolognak értéke.

Csak éppen ott nincs igaza a posztnak, hogy akkor ez a hozzáállás megsemmisíti az eredeti állítás igazságtartalmát. Őszintén szólva kizárólag az a lényeg, és az, hogy ezt kicsoda és hogyan jelenti be, az huszadrangú. Nem érdekes, hogy a kritikus különb-e bárkinél is, egyetlen lényeges dolog van: hogy pár év alatt úgy lepukkantak azok a megállók (amelyek nemcsak "valósággal", hanem szó szerint kicseréltek, hiszen látszóbetonból építettek perontetőket, előtte valami egészen más volt) tényleg egyre borzalmasabban néznek ki.

Másképpen szólva: a 444 írt egy cikket arról, hogy a 4-es metró nagy látszóbeton felületeit nem takarítják, és nagyon csúnyák lettek az elmúlt három évben; hiszen a kialakításuknál fogva nehezen hozzáférhetőek, jóformán csak ipari alpinisták tudják tisztítani őket. Azért, mert a gonosz 444 írta, ez nem igaz, hanem valójában tiszták azok a felületek? Nem. Ráadásul lehet, hogy egy kicsit ezen cikk hatására is, a BKV kicsit később bejelentette, hogy szerződést köt valamilyen céggel arra, hogy speciális módszerekkel pucolják a kérdéses részeket.

Bejegyzés: Igazad van, és még sincs igazad

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2017.09.03. 19:08:14

Persze, Orbán sosem abban volt jó, hogy megmondja, mi legyen, hanem annak gyors és pontos felismerésében, mi tetszik az embereknek. (Hét éve kormányoznak már, de igazán csak hülyeségekkel foglalkoznak, ám harmadszor is megnyerik a választásokat jövőre valószínűleg.)

Már megint ki akarunk sajátítani egy világjelenséget. A vonzalom az erőhöz az egész nyugati világra jellemző. És az árát se nagyon nézik sehol. A modernitás megbukni látszik.

Bejegyzés: A jó bokszoló

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2017.09.03. 18:19:43

Az ellenszenv (az élsporttal, illetve Hajdú Péterrel, no és a Fidesszel szemben) persze jelen van a társadalomban, de ez csak az érem egyik oldala. A másik oldal: az élsport egyre nagyobb tömegeket mozgat meg, egyre nagyobb pénzek vannak benne; Hajdú Péter az egyik legnézettebb magyar tévés; a Fidesz a legsikeresebb magyar párt. Szóval jól láthatóan nemcsak ellenszenv van, de vonzódás is a társadalomban a "jó bokszolók" iránt.

A gond számomra az, hogy bizonyos valóságterületeken ez a logika (nevezzük így: az élsport logikája) nem használható, vagyis ha használják, az károkat okoz. Ilyen terület egyébként a blogírás is. Ha arra mennék rá, hogy növeljem a kattintásszámot, szükségképpen témákat és stílust kellene változtatnom. A minőség, a színvonal csökkenne. A kormányzás se követheti az élsport, a "le kell győzni az ellenfeleket" logikáját, mert számos területen inkább kooperációra, mindenütt pedig szakszerűségre van szükség.

A különbség köztünk szerintem az, hogy én ezt a bajt általánosabbnak látom. Kétségtelen, a Fidesz tökéletesítette leginkább ennek a logikának a használatát, sőt még ideológiát is gyártott hozzá (emlékezhetünk G. Fodor Gábor elhíresült mondatára a polgári Magyarország mint "termékről"), de a dolog jóval mélyebben áthatotta az országot legalább '90 óta, mint hogy azt csupán a jelenkorra szűkítsük. Hogy mit lehet tenni ellene, az számomra jelenleg rejtély.

Bejegyzés: A jó bokszoló

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2017.09.03. 18:06:09

Nekem az utóbbi idők megdöbbentő jelensége, hogy tömegesen fordulnak el az emberek az élsporttól. Mindenféle helyeken olvasom kommentekben, mennyire undorodnak az emberek az egésztől: az általad is említett doppingtól, az agyonfizetett sztároktól és nem utolsó sorban azoktól a kegyetlen módszerektől, amelyek árán bajnokot nevelnek az ígéretes gyerekekből.

Én is mindig szívesen követtem a sportközvetítéseket, de valahogy sajnos a dolog kezd kínai irányba eltolódni. Vagyis nem kivételes emberek kimagasló teljesítményét látom, hanem lelketlen kitenyésztettek éremhalmozását. Hiába második Kína az éremtáblázaton, ha egy kínai olimpikont sem tudnék megnevezni. Ez nekem is ellenszenves.

Hajdú Péter nem véletlenül mondott sporthasonlatot. A mai kormányzat mindent megtesz, hogy az élsport ellen hangolja az embereket. Annyival ugyanis nem több az eredmény, mint amennyivel több pénz és figyelem (!) jut neki. Másrészt -és ezt kicsit helytelenítem - az eredmény valamiért egyre kevésbé fontos.

Hajdú a csalók szószólója. Azoké, akik nem rendes versenyben akarják megméretni magukat. Ezzel a szövegével a Fidesz, és fekete öves világbajnoka, Orbán Viktor körül kíván sündörögni. Ezzel a mondatával a számomra mindig is gusztustalan a cél szentesíti az eszközt filozófiát magyarázza, mentegeti. Mintegy szalonképessé próbálja tenni a nagyközönség előtt is ezt a törtetést, amely a kormánypárti (sajtó)nyomulás sajátossága.

Orbán Viktor jó bokszoló, mert mindenkit kiüt.

Az, hogy ő nehézsúlyú, az ellenfelek meg lepkesúlyúak; az, hogy a bíró az ő embere, hogy a ring nagyobbik része az ő területe, hogy a szünetekben az ellenfél le sem ülhet, sőt, szemébe szappanos vizet fröcskölnek, míg őt vitaminturmixszal itatják, nem számít.

Orbán Viktor jó bokszoló, mert mindenkit kiüt. Minden más lényegtelen.

Bejegyzés: A jó bokszoló

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2017.09.03. 17:37:55

@Reckl_Amál:

Örülök, hogy itt vagy. Hát igen, én se tudom, meddig tart az újdonsült lendület, bár pont azért is tetszett meg ez a forma, mert tényleg szinte bármikor elővehető, nem kell agyalni a formán, hiszen az adott.

Igen, fordítás közben jön rá csak igazán az ember, hogy hogyan épül föl egy-egy szöveg. Egyszer lefordítottam egy Gottfried Benn-esszét, és akkor tapasztaltam meg, hogy egy-egy szónak micsoda súlyt ad az ismétlődés, szóval hogy amikor egy író ír, milyen mélyen belemászik a nyelvbe. Szóval ez annak a pozitív oldala, amit írsz. De valóban, nagyon sok a rossz, semmit sem jelentő, értelmetlen mondat is (ha nem is persze Benn-nél).

Örülök, hogy tetszik a külcsín, kicsit módosítgattam a sablonon, a betűkön, a színeken meg a háttérképen, otthonosabb lett. Várlak szeretettel!

Bejegyzés: Bevezetés