Idézetek és értelmezéseik

Mondataink

A genius lociról

2021. július 11. - Csöncsön

Mondom a futballanalfabéta barátomnak, hogy persze szigorúan kell megítélni, mi hangzik el a lelátóról, de azért figyelembe kell venni a genius locit.

Régóta nem frissítettem ezt a blogot. Valami általános tespedtség és motiválatlanság telepedett rám, csak vonszolom magam, és alig haladok önkéntesen vállalt vagy mások és az élet által előírt feladataimmal.

Összetett okai vannak ennek. A világjárvány hosszú hónapjai alatt fölhalmozódott pszichés elfáradás kiütközése; a hűvös tavasz után hirtelen ránk szakadó kánikula; a közösségi média figyelemforgácsoló hatása; az ösztönös érzés, hogy nyáron nem kéne dolgozni, csak belelógatni lábunkat a langyos vízbe, és merengeni az élet gyönyörűséges mulandóságán; no és persze a foci Eb.

Az Eb-k és vébék mind a mai napig teljes intenzitással képesek lefoglalni az időmet. Jó lenne egyszer mélyen belegondolni, hogy mi ennek az igazi oka. Miért olyan érdekes nekem, hogy mit játszik egymással mondjuk Ausztria és Észak-Macedónia? Talán a kultúrák összeütközését látom ebben? (Hogy a futball, illetve egyáltalán az élsport a háborúk szublimációja, és mint ilyen nagyon hasznos jelenség, az egy szinte közhelyes gondolat, és magam mindig osztottam. Azért nincs háború, mert van foci.) Netán csupán valami régen elfeledett gyerekkori emléket ások így elő újra javíthatatlan nosztalgikusként? Nem tudom. Csak azt tudom, hogy egy-egy Eb vagy vébé nyitómeccse olyan, mintha ünnepelne a világ.

Kár, hogy az idei eseményekbe a politika több oldalról is belenyújtotta mocskos mancsait.

Hogy ez a belenyúlkálás hol kezdődött, azt nehéz volna egzaktul megmondani. Országon belül nyilván már a kormány sajátos sportpolitikájával, azzal, hogy adófizetői pénzből iszonyatos összegekkel tömi ki a magyar futballcsapatokat. A "stadionépítések" mértéke érthető neheztelést váltott ki azokból, akik gazdasági szemlélettel közelítettek a kérdéshez. Nem arról van szó, hogy fölépült újra (sokkal korszerűbb formában) a Népstadion, hogy méltó pályát kapott a Fradi vagy a Debrecen; de amikor egy-egy város belerokkan a stadionépítésbe, és százmilliárdok mennek el kisvárosi stadionok építésére, akkor még a kevéssé demagóg állampolgárban is okkal merül föl a kérdés: nem lehetne ezt a temérdek pénzt valami jobban megtérülő dologba fektetni?

Akárhogy is, a stadion-kérdés és az egész futball-kérdés Magyarországon erősen átpolitizálódott, olyan erősen, hogy egyesek már azt is megkérdőjelezték, szurkolhat-e egy ellenzéki szavazó a magyar válogatottnak, illetve kormánypárti oldalról fölmerülhetett: maga Orbán veszít-e, ha a magyar válogatott veszít; és ő nyer-e, ha nyer?

Ebbe az eleve beteges helyzetbe sikerült aztán az Eb során két újabb ocsmány sárbombát bedobni.

A BLM mozgalom által elterjesztett térdelés-ügy volt az első. Erről (illetve egy, még az Eb előtt kirobbant kisebb botrányról, hogy tudniillik a magyar szurkolók egy része kifütyülte a térdeplő ír focistákat) a privát Facebook-oldalamon leírtam a véleményem, de mivel értelemszerűen nem mindenki olvashatta, ideidézem a legfontosabb sorokat belőle:

1. A rasszizmus-ellenességet úgy is ki lehet fejezni, hogy az ember térdepel, és úgy is, hogy a mezén a Respect föliratra mutat. Nekem az utóbbi megoldás két okból is szimpatikusabb. Először is hiányzik belőle egy szakralitásból átemelt gesztus; inkább megőrzi az embert egyenrangúnak, akár fehér, akár fekete. (A rasszizmus elleni tiltakozásnak az eszmei lényege pedig éppen ez: nem a bőrszín dönt egy ember értékéről.) Másodszor: a térdeplés közvetve-közvetlenül egy olyan politikai mozgalomhoz kapcsolódik (BLM), amelynek számos gondolatával és gesztusával (pl. a szobordöntögetésekkel) magam egyáltalán nem értek egyet. A Respect föliratra mutatásból hiányzik ez az aktuálpolitikai mozgalomhoz kötődés. Nem aktuálpolitikai, hanem erkölcsi nézőpontból közelíti meg (és ítéli el) a rasszizmust.

2. Az, hogy nekem a magyar labdarúgók gesztusa szimpatikusabb volt, nem jelenti azt, hogy az írekét ne tolerálnám. Mindenkinek szíve joga (kell hogy legyen), miként fejezi ki tiltakozását a rasszizmus ellen. Ha az ír focisták a térdeplést választják, én ezt ugyanúgy tiszteletben tartom, mint a magyar futballisták döntését. Nem azért, mert liberális vagyok, hanem mert konzervatív, és hiszek a pluralizmusban. (Erről többször írtam már. Teljesen fals elképzelés, hogy a különböző nézetek elfogadása kifejezetten liberális gondolat volna; a konzervativizmusnak ez legalább ennyire fontos alapelve.)

3. Az előbbiekből elég logikusan következik, hogy a fütyülő magyar szurkolók viselkedése számomra elfogadhatatlan. Ugyanakkor azt sem gondolom, hogy a fütyülés okvetlenül rasszizmust jelentene. A térdeplés (mint írtam) egy politikai mozgalom szimbólumává vált; van egy olyan sejtésem, hogy a fütyülő magyar szurkolók egy jelentős része ez ellen a politikai mozgalom ellen tiltakozott. (Természetesen az is valószínű, hogy vannak köztük valódi rasszisták is, olyanok, akiknek maga az egyenjogúsági gondolat sem tetszik; ennyire nem vagyok (ál)naiv. Futballszurkolói körökben nagy hagyományai vannak a rasszizmusnak.) Általánosítani itt sem helyes. A fütyülést tehát nem azért ítélem el, mert tudható lenne, hogy motívuma rasszizmus, hanem mert kulturálatlan, civilizálatlan dolog egy pozitívnak szánt gesztusra így reagálni.

A térdepeljünk vagy ne térdepeljünk kérdése körüli viták eleve rossz felhangot adtak az Európa-bajnokságnak, de a java még csak ezután következett...

Hozott az Orbán-kormány egy szerintem rettenetesen ostoba törvényt, amelyben szerepel egy olyan kitétel, mely szerint 18 éven aluliaknak tilos a "homoszexualitás megjelenítése". A törvény teljesen érthető tiltakozást váltott ki az LMBTQ-szervezetek részéről, de a politikai paletta legkülönfélébb oldalairól is bőszen támadták. Magam is különböző oldalakon hosszú munkaórákat fecséreltem el az életemből, hogy a törvény elfogadhatatlan voltára rávilágítsak — teljesen hasztalanul. Hasztalanul és értelmetlenül. A törvény célja ugyanis éppen ez volt: a botránykavarás, a "Brüsszellel" vívott kormányzati csata újratematizálása, amelyben a kormányzat az európai értékek megmentőjeként pozicionálhatta magát, bezsebelve néhány százaléknyi plusz szavazatot, amely a jövőre prognosztizálható kiélezett választási küzdelemben jól jöhet még neki. (Hogy közben pár ezer homoszexuális tinédzsernek megnehezíti önmaga elfogadását, és jó eséllyel devianciák felé tereli, az járulékos veszteség. Tény, vannak ennél nagyobb problémák is az országban.)

A törvény eredménye az Eb-re nézve a "szivárvány-háború" lett. Mindenkinek be kellett állnia a sorba. Orbán ellen vagy, vagy Orbán mellett? Kitűzöd-e magadra a szivárványos zászlót? Átváltod-e a Facebook-profilodat? Mersz-e még egy ilyen homofób ország válogatottjának drukkolni?

A tébolyító légkör teljesen rátelepedett a német-magyar meccsre, és az ember némi kárörömmel nyugtázta, hogy a fölkavarodott viharban a szelet vető magyar miniszterelnök nem nézhette élőben a magyar válogatott utóbbi harmincöt évének legnagyobb meccsét. Ennyi kijárt neki.

A mellékzajok nem ültek el mostanra sem, bár a magyar kiesés után kétségkívül valamelyest csillapodtak.

A legújabb hír mindenesetre újabb követ dobott az elcsendesülő hullámok közé. A magyar válogatott három meccses büntetést kapott szurkolóinak viselkedése miatt. Mert hogy állítólagos megfigyelők szerint állítólag rasszista és homofób bekiabálások hangzottak el a szurkolói tömegben.

Nos, szerencsére viszonylag sok ismerősöm is kint járt az Eb-n a stadionban; mindegyikük fergeteges és békés hangulatról számolt be. Az alaphangulat egyébként a képernyőn is átjött: békés, ünnepi, kulturált benyomást keltett.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne hinném el az UEFA állítását. Biztos vagyok benne, hogy voltak rasszista és homofób megnyilvánulások is. Minden stadionban vannak. Miért? Mert egy futballstadion a még meglévő nagyon kevés demokratikus hely a világon, vagyis egy olyan hely, ahol összejön a nép. A népben pedig kétségkívül mindenféle ember van. Korántsem csak kifinomult, művelt, szofisztikált emberek, hanem nagyon sok olyan is, aki az érzelmeit nem képes kulturált módon kifejezni. (Készséggel elismerem, hogy nyugaton a thatcheri reformok óta arányaiban is lényegesen kevesebb ilyen ember teszi tiszteletét egy stadionban, de ez nem azt jelenti, hogy a népi rasszizmust vagy homofóbiát ott kiirtották volna; egyszerűen csak kevésbé demokratikus hellyé vált egy futballstadion. Aminek persze lehet éppenséggel örülni is, de az árát nem észrevenni öncsaló naivitás.)

Ugyanakkor ezekről az elfogadhatatlan szurkolói megnyilvánulásokról mindig eszembe jut egy Esterházy Péter-idézet az Utazás a tizenhatos mélyére című nagyszerű focis könyvéből.

Mondom a futballanalfabéta barátomnak, hogy persze szigorúan kell megítélni, mi hangzik el a lelátóról, de azért figyelembe kell venni a genius locit.

A "genius loci" a hely szelleme. Egy adott hely viselkedési normáit nem szabad megítélni anélkül, hogy megvizsgálnánk, az adott helyen minek mi a jelentése.

Így folytatódik az idézet:

Hogy értem ezt. Hát például amikor annak idején nekem mint a Csillaghegyi Munkás Torna Egylet csatárának azt kajabálták, hogy verem a tülök orrodba a zsidó izé anyád – akkor ez sem édesanyámra, sem a szintén hányatott sorsú zsidó népre vonatkozóan nem tartalmazott semminemű állítást. A mondat nagy örömöt nevezett sportolóból nem váltott ki, de jelentése csupán ennyi: ó, nemes arcélű ifjú, be kár, hogy nem a mi kis kollektívánkat erősíted!

A futballanalfabéta gyanakodva néz rám. Biztos? Majdnem biztos.

Érthető, ugye? Ugyanaz a mondat egészen mást jelent egy futballstadionban, mint egy akadémiai vitában. Kétségtelen, szurkolás közben az érzelmek nyersen, már-már (sőt sokszor) artikulálatlanul áradnak. Hogy a nép egyszerű fiának miféle szókészlet akad a szájára, az egy dolog; hogy mit akar kifejezni vele, az meg sokszor egy egészen másik.

Persze rendben, értem magam is, Esterházy is: szigorúan kell megítélni. Érdemes büntetéseket alkalmazni, lehetőleg célzott büntetéseket, arányos büntetéseket.

Az UEFA büntetése se nem célzott, se nem arányos. (Az eredménye amúgy újabb fix pár százalék lesz Orbánnak, tehát még azt sem zárom ki, hogy direkt Csányi intézte el; hiszen a legtöbb magyar pontosan érzi ezt, és minden a döntést támadó véleménnyel komoly népszerűségre lehet szert tenni.)

Újra a politikáról kell beszélni tehát. Pont arról, amiről egy futball-vébé vagy Eb idején a lehető legkevesebb kedve volna az embernek. Pedig ha egy picit jobban értenénk a genius locit, kevesebbet kellene.

Azért — hála Istennek — volt futball is. Hadd zárjam ezt a posztot végül azzal a képpel, ami számomra ebben az Európa-bajnokságban (és így eddig ebben a nyárban) a legfelemelőbb volt, és ami, remélem, mindig eszembe fog jutni róla, előbb, mint a térdelés, a szivárvány vagy Orbán Viktor. Íme, ő a hely szelleme, ez a svájci úriember.

https://m.blog.hu/mo/mondataink/image/01a1b02cd4d0f25e6603c0bcaf73b7c4.jpg

 

comments powered by Disqus

A bejegyzés trackback címe:

https://mondataink.blog.hu/api/trackback/id/tr9816624126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fikalnyik Eugén 2021.07.12. 09:25:27

"Nos, szerencsére viszonylag sok ismerősöm is kint járt az Eb-n a stadionban"

Örülök neki, hogy finanszírozhattam a szórakozásukat.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.07.12. 09:51:47

Szokás szerint érdekes, megfontolandó, jó írás. Sok mindenben egyet is értek Veled, de nem mindenben.

Hiányzik ugyanis egy elég fontos körülmény a posztból: a magyar szurkolói kemény mag kérdése. Elég sok videó van róluk, a viselkedésükről, a rigmusaikról, a tetoválásaikról, a balhéikról. Itt nem arról van szó, hogy egy-egy kulturálatlan, esetleg kissé spicces szurkoló spontán beordít valamit, amit nem kéne olyan nagyon komolyan venni. Ez a kemény mag nagyon szervezetten, mély meggyőződéssel és küldetéstudattal képviseli azt, amit képvisel, viselkedésének pedig tudatos eleme a félelelmkeltés, az agresszivitás.
Ez az én véleményem szerint elfogadhatatlan és ennek nincs helye a stadionban.

Pontosabban nem szabadna engedni, hogy helye legyen. Ehhez képest ez a kemény mag vezeti a szurkolói meneteket és (ha már a politikánál tartunk, ezt se felejtsük ki!) ma már politikai hátszéllel tekintheti magát egyfajta élcsapatnak. Az MLSZ pedig ugyan szavakban kiáll a kulturált szurkolás mellett, szépen megkéri őket, hogy ne csinálják a balhét, de igazából pontosan tudja, hogy márpedig ők csinálni fogják. Nem az a fajta társaság, amelyik a szép szóra hallgat. És az MLSZ azt is tudja, hogy mit kellene tenni azért, hogy a jelenség megszűnjön, hiszen a recept ismert. Mégsem teszi.

Ennek fényében szerintem félrevezető arról elmélkedni, hogy az UEFA kettős mércével mér, képmutató, netán korrupt. Ezek az érvek ugyan lehetnek részben igazak, lényegében csak terelések, a szokásos magyar "már megint minket bántanak"mártíromkodás. Az UEFA olyan amilyen, az nem a mi dolgunk. Attól még ebben a kérdésben nekik van igazuk és ha nem akarjuk, hogy büntetgessenek, akkor nekünk kellene rendet tenni a saját házunk táján.

ulpius66 2021.07.12. 10:37:32

"Elszabadultak a rasszista indulatok az Eb-döntő után, az angol rendőrség nyomozást indít"

A büntetőpárbajban az "angolok" közül három néger játékos is kihagyta a pontrúgást, ez után vette kezdetét a gyűlöletcunami.

MÁN AZ ANGOLOK SEM A RÉGIEK............

ulpius66 2021.07.12. 10:39:01

"Fekete-Győr András: ne a válogatottat büntessék a homofób szurkolók miatt"

A Momentum elnöke szerint a homofób, rasszista szurkolók miatt nem a békés nézőket és a válogatottat kellene büntetni.

ulpius66 2021.07.12. 10:42:50

Mivel az angolok elvesztették az EB-döntőt.......azon mélázok, hogy EZ NEKÜNK MAGYAROKNAK JÓ-E???????

MIVEL VELÜK VAGYUNK EGY VB-CSOPORTBAN........A VERESÉG LETÖRI ŐKET, AVAGY ÉPPENSÉGGEL FELTÜZELI?

moloy 2021.07.12. 10:57:10

"...a kormány sajátos sportpolitikájával, azzal, hogy adófizetői pénzből iszonyatos összegekkel tömi ki a magyar futballcsapatokat." És ezzel közvetve, iszonyatos örömöt szerzett többségünknek.
Az örömszerzés arról is szól, hogy lehetne másra, fontosabb dolgokra költeni: mint pl. Karácsonykor.

moloy 2021.07.12. 11:06:44

@promontor: A sport, de elsősorban a foci nem kis mértékben arról is szól, hogy le tud vezetni feszültségeket. Nem véletlenül alkalmazták ezt a kommunista vezetések is. Sajnos, ritka az olyan időszak, amikor feszültségmentesen telnek a mindennapok.

CSOKKI MÁLNA 2021.07.12. 11:22:23

@Fikalnyik Eugén: Ők pedig biztosan örülnek, hogy a te színházi élményeidet finanszírozhatják.:)

dare 2021.07.12. 11:23:52

Az angolok olyan büntetést fognak kapni ezek miatt , amit nehezen fognak majd megemészteni.
Még jó, hogy nem itt rendezték a döntőt.
rd.hirkereso.hu/rd/38393348?url=https://ripost.hu/sport/a-nap-videoja/london-rasszizmus-csatater-_eb2020-2940020/?utm_source=hirkereso&utm_medium=referral&utm_campaign=hiraggregator

CSOKKI MÁLNA 2021.07.12. 11:28:21

@ulpius66: Fene tudja..mindenesetre nem lesz túl kellemes az elbukott EB döntő után egy kőkeményen védekező, és jól kontrázó lelkes kis csapat ellen játszani idegenben egy teltházas stadionban..

ulpius66 2021.07.12. 11:30:44

@CSOKKI MÁLNA:

Hát te hülye vagy!

Ez a kibaszott Fika EU-gén ez életében nem volt színházban......

Az ő "ÉLMÉNYE" A BUZIK ÉS A MIGRÁNCSOK SEGGNYALÁSA!!!!!!!!
(akkor a legboldogabb, ha a buzi migráncsok seggét nyalhatja.....)

Fikalnyik Eugén 2021.07.12. 12:02:11

@CSOKKI MÁLNA:
"Ők pedig biztosan örülnek, hogy a te színházi élményeidet finanszírozhatják.:) "

Ahhoz adót kell fizetni.

Fikalnyik Eugén 2021.07.12. 12:27:57

@ulpius66:
"Ez a kibaszott Fika EU-gén ez életében nem volt színházban......"

Ebben sajnos nincs igazad.
Múltkor szokás szerint egy Alföldi Róbert által rendezett darabot láttam.
Címe: A vén buzi.
Rólad szólt.

Az a baj....hogy be se jöttek 2021.07.12. 13:02:39

@ulpius66: " "A büntetőpárbajban az "angolok" közül három néger játékos is kihagyta a pontrúgást,"

Az "magyarok" megszámlálhtatlan nem Ázsiából belovagolt játékosa pedig már az elsö körben hazaröpítette a válogatottat: Kleinheiszler, Négó, Lovrencsics, Nikolics, Séfer, Sön, Fiola. Rosszi vezetésével.

Még jó hogy a Felcsút tucatnyi migrije nem lett behonosítva, mert még a nevüket se tudnád kimondani: Joao Nunes, Stronati, Deutsch, Favorov, Van Nieff, Spandler, Slagveer Baluta, Puljic, Gruber, Plsek.

Hogy tudtak ezek ennyien átszökni a szögesdrótkeítésen?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.07.12. 13:14:06

A homok- és pedólobbi küzd az emberiség ellen. Mi pedig visszacsapunk. Háború.

ulpius66 2021.07.12. 13:14:10

@Az a baj....hogy be se jöttek:

Mind ezek után Magyarországon pedig NEM VOLTAK RASSZISTA, HOMOFÓB POGROMOK!!!

HOL VAN AKKOR FAJGYŰLÖLET???????????????????????

ANGLIÁBAN VAGY MAGYARORSZÁGON?

ulpius66 2021.07.12. 13:16:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Mi a különbség a pedagógus és a pedofil között?

???????

A pedofil az TÉNYLEG szereti a gyerekeket........

ulpius66 2021.07.12. 13:22:32

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Az RTL Klub Magyarországon a homoklobbi Vezérhajója!!!!!

Mivel én nem nézek tévét (a focimeccseket leszámítva) csak a nejem ismerőseitől hallom, hogy az RTL Klubon NEM MEHET OLYAN SOROZAT, AMIBEN LEGALÁBB KÉT BUZI PÁR NEM LÉP FEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(könnyű dolga van az Alföldi Robertának...........mondjuk vele nem az a baj, hogy buzi, hanem az, hogy tehetségtelen......)

zord íjász · zordidok.blog.hu 2021.07.12. 13:42:03

@Fikalnyik Eugén: :-)))

E naptól kezdve a politikai témákban a nevemben is ütheted ezt a debilitas, legalja, haza- és nemzetáruló söpredéket.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 13:45:10

@promontor:

Köszi ezt a kiegészítést. Igazad lehet, hogy van itt egy szervezett "nyelvbűnözői csoport" is, amely között valami módon valóban jó lenne szétcsapni. (Ismerőseim nyilván azért nem érzékelték, mert ez a csoport szeparált lehet.)

Ugyanakkor ezzel együtt sem érzem korrektnek és arányosnak az UEFA büntetését. Éppen mert ez a "kemény mag" elég jól körülhatárolható, lehetőség nyílna az elszigetelt büntetésre. Miért a normális, békés, kulturált emberek bűnhődjenek azért, mert van egy ilyen szerveződés? Mit tehetnének ők ez ellen? Márpedig ők az igazi vesztesei a döntésnek.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 13:50:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ez a törvény nem az LMBTQ-lobbit bünteti, hanem elsősorban azokat a vidéki homoszexuális tinédzsereket, akik magukra maradnak késztetéseik feldolgozásával, mert úgymond tilos megjeleníteni számukra, hogy hozzájuk hasonló emberek egyáltalán léteznek. [Azért írok vidékit, mert tudom, hogy nagyvárosban az ilyesféle tabusítás gyakorlatilag lehetetlen, kivitelezhetetlen; de egy falusi vagy kisvárosi környezetben teljesen reális opció.] Ennek eredménye csak az lehet, hogy több lesz a lelkibeteg, depressziós, devianciák felé sodródó fiatal. Nyilván nem sokkal, pár ezer ilyen tinédzserről lehet szó, és biztos vannak köztük pszichésen masszívabbak, de a törvény mindenesetre egy alapvetően negatív folyamatot segít elő, miközben hasznát nem nagyon látom. (Egyetlen heteró sem fog elbizonytalanodni szexuális identitásában azért, mert lát egy reklámban vagy filmben egy meleg párt.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.07.12. 14:03:13

@Csöncsön:

Nem célunk a homokosság népszerűsítése, pont.

A beteg kamaszok peig majd megoldják.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.07.12. 15:05:18

Nagyon jó poszt. Sok igazságot mond ki. Mostanában nem nagyon találkozom ilyen írásokkal.

"Teljesen fals elképzelés, hogy a különböző nézetek elfogadása kifejezetten liberális gondolat volna; a konzervativizmusnak ez legalább ennyire fontos alapelve."

Tovább is mehetünk: a többé-kevésbé konzervatívok hajlanak arra, hogy valamennyire a másiknak is lehet igaza. A liberálisok, kigúnyolva a saját nevüket, csak egyetlen igazságot ismernek, a sajátjukét, és mindenkinek megtiltják, hogy mást gondoljanak. Mostanában az is hozzácsapódik a módszereikhez, hogy szaladgálnak Brüsszelbe, hogy a Hatalom büntesse azokat, akik mást gondolnak. Sőt, ami a hazaárulás érzetét már-már joggal ébreszti fel, a magyar ellenzékiek azért szaladnak Brüsszelbe, hogy azok egész Magyarországot büntessék meg pénzek megvonásával, azért, mert egy-egy kitüntetett ember megnyilvánulása nekik nem tetszik. Ez ma a liberalizmus. Ez vele a bajom.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 15:43:38

@Androsz:

Hát igen, a liberalizmus nagyon sokaknál dogmatikussá, doktrinerré válik. És ez szerintem nem valamiféle esetlegesség, hanem eleve benne van a liberalizmusban. (Írtam már többször erről.) Mivel nekem fontos a pluralizmus, a vélemények sokszínűsége, illetve annak elfogadása, hogy különféle emberek különféleképpen látják a világot, abba az ijesztő helyzetbe kerültem, hogy nem találtam eszmerendszert magamnak, ahol otthon érezném magam. Megismerve azonban a konzervatív gondolkodás lényegét, rájöttem, hogy pontosan erre a problémára nagyon is értelmes válaszokat ad.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 15:47:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A probléma az, hogy a megjelenítés nem "népszerűsítés".

A dolgokról, emberekről, problémákról, a világban létező jelenségekről beszélgetni kell a tinédzserekkel, hogy jobban megértsék önmagukat. Ezt a lehetőséget megvonni tőlük csak kárt okozhat.

CSOKKI MÁLNA 2021.07.12. 16:37:06

@Fikalnyik Eugén: Vagyis szted a futball drukkerek nem fizetnek adót. A macskák pedig a Sátán szolgái, ugye?

CSOKKI MÁLNA 2021.07.12. 16:39:33

@ulpius66:

"Az ő "ÉLMÉNYE" A BUZIK ÉS A MIGRÁNCSOK SEGGNYALÁSA!!!!!!!!"

A Krétakört is támogatta az állam tudtommal.:)))

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.07.12. 17:06:22

@Az a baj....hogy be se jöttek: Miért nem inkább az aranycsapattal jössz? Buzánszky, Grosics, és Puskás is Purczeldként született.
Az megvan egyébként, hogy Magyarország már vagy kétszáz éve nem etnikai, hanem egy keresztény alapú kulturális nyelvi közösség?

gigabursch 2021.07.12. 18:10:07

@Az a baj....hogy be se jöttek:
Ész munkát nem lehet gyapotszedőkre bízni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.07.12. 19:00:56

@Csöncsön:

Hallottad már azt a szót, hogy Internet?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.07.12. 19:06:05

"Az eredménye amúgy újabb fix pár százalék lesz Orbánnak, tehát még azt sem zárom ki, hogy direkt Csányi intézte el"

Nem hiszem, Csányi mindkét kapura játszik. Ami persze az ő esetében teljesen érthető és logikus, a cégeinek a politikai széljárástól függetlenül működniök kell.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.07.12. 19:33:13

@Csöncsön:

Egy dolog problémaként beszélni róla, més dolog tapsolni neki.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.07.12. 19:52:23

@Csöncsön: Gondolom az ismerőseid azért nem érzékelték, mert ha a Puskás tele van, az 67 ezer ember, ehhez képest egy párszáz, esetleg a csatlakozó bizonytalanokkal együtt mondjuk pár ezer fős szurkolói csoport nem annyira feltűnő. Amikor a Groupamában van meccs, ott már jobban feltűnik, ha meg nincs teltház (ami mondjuk 8-10 éve, a nagy eredménytelenség közepette teljesen normális volt), akkor kifejezetten domináns a jelenség. Illetve ugyanez van az idegenbeli meccseken, ahova sokkal kevesebb szurkoló megy el.

A normális többség szempontjából teljesen igazad van, a büntetés őket is sújtja, sőt őket elsősorban: a kemény magot csak megerősíti a hitében az ilyesmi. Ugyan a vb-seljetezőket nem érinti a dolog, de mivel a Nemzetek Ligájában éppen feljutottunk a legfelsőbb polcra, valószínűleg sztárcsapatok jönnek majd Pestre: fájdalmas lesz őket üres stadionban fogadni. :-(

Ugyanakkor az UEFA szempontjai is érthetőek: ők Nyonban nem tudják célzottan a kemény magot büntetni, ez a magyar szövetség feladata lenne. Erre egyébként helyben lennének eszközök, erre találták ki pl. a szurkolói kártyát, az új stadionokban a technika is megvan szerintem a beazonosításra, meg hát gyanítom ennek a kemény magnak a tevékenységét még a hatóságok is figyelik, szóval ha akarat lenne, akkor ki lehetne őket szorítani a stadionokból, illetve a hozzájuk csapódó, kevésbé "kemény" tágabb kört meg lehetne nevelni. Csak hát láthatólag nem ez a cél.

Arról nem is beszélve, hogy az UEFA nem először büntet minket, tehát visszaesőknek számítunk: nem értettünk a kisebb szankciókból, hát most kaptunk egy nagyobbat. Ha ebből sem értünk, akkor még nagyobb jön majd, ahogy azt egyébként jelezték is: van még pontlevonás, sőt, ki is zárhatnak minket.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.07.12. 19:59:00

@promontor: Kb. ugyanezt azért a sajtó egy részében is el lehet olvasni: nepszava.hu/3125958_kizaras-kapujaban

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 20:03:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Valami rémlik. :-)

Nyilván hozzáférnek majd bizonyos információkhoz a kamaszok (ahogyan eddig is), de ezek értelmezésében még inkább magukra lesznek hagyva. [A gondolat, hogy majd a szülők előtt szépen coming outolnak, és akkor a szülők szépen mindent elmondanak nekik, teljesen abszurd, és ezt nyilvánvalóan a kormány is tudja.] Alapvetően én is inkább értelmetlennek, mint kártékonynak tartom a törvényt, nagy változásokat nem fog hozni; a tabusítás ugyanakkor még inkább hozzájárulhat az előítéletek fokozódásához, ahhoz, hogy a legtöbb embernek hamis és torz információi legyenek a jelenségről. Mert őszintén szólva én az internet népnevelő hatásában nem bízom olyan óriási mértékben.

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A törvényszövegben "megjelenítésről" van szó, nem tapsolásról. Ez egy semleges fogalom. Van még szó benne "népszerűsítésről" is, amivel meg nehéz mit kezdeni. Hogyan lehet "népszerűsíteni" egy szexuális magatartást? Ez utóbbi minden emberben belülről fakad. Gondolom, te sem szeretnél férfiakkal szexelni azért, mert valaki számodra ezt "népszerűvé" tette... Miből gondoljuk, hogy egy tizenéves, akiben még sokkal erősebben tombolnak a hormonok, másképpen működne?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 20:11:21

@promontor:

Én még mindig nem teljesen értem, hogy az UEFA miért kollektív büntetéseket alkalmaz. A mai technikával már pontosan beazonosítható, hogy kik követték el a (verbális) rendbontást. Ezeket az információkat megküldhetik az adott szövetségnek, ha a cél a rendbontó elemektől való megszabadulás lenne.

Hogy az MLSZ miért nem áll a sarkára, annak feltehetően politikai oka van: fél a botránytól, attól, hogy a "kemény mag" ellene fordul, hecckampányt indít stb. Elég elszomorító helyzet, hogy pont mire visszatérne a magyar válogatott az európai középmezőny felső részébe, belülről fenyegeti veszély ezt a felzárkózást.

nemecsekerno_007 2021.07.12. 20:29:37

@Fikalnyik Eugén: Mindenkinek megvan a maga szopórollere.

Én meg annak örülök, hogy finanszírozhatom anyád nyugdíját.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.07.12. 20:48:10

@promontor:

A magyar himnusz alatt szivárványos zászlóval a pályára rohanó aktivista miatt miért nem büntette az UEFA azt a csapatot, amelynek a szurkolója volt az illető? A magyar csapaton keresztül az állítólagos homofób törvény miatt büntettek, vagyis politikai megtorlásról van szó.

steve_ 2021.07.12. 21:23:42

A szerző esetleg érzelmi síkon próbáljon abba belegondolni, hogy amíg neki a pár ezer meleg fiatal szenvedése a járulékos veszteség, miközben a szurkolókért vérzik a szíve, addig sokan ezzel fordítva vannak. (Igen, ez érzelmi hasonlat, értelme nincs, mert attól, hogy az egyik csoportnak szar, a másiknak nem lesz jobb.)

Amúgy a megfogalmazott gondolatokkal egyetértek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.07.12. 21:25:18

@Csöncsön:

"Nyilván hozzáférnek majd bizonyos információkhoz a kamaszok (ahogyan eddig is)"

Nem jobban, mint eddig, hiszen szerencsére eddig sem volt jellemző, hogy szakállas nénik vagy mindenféle LMBTQ...XYZ-aktivisták világosították fel a kamaszokat. Vagyis a tiltás a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden marad a régiben: nem szűkíti az eddigi lehetőségeket, pusztán nem bővíti az LMBTQ...XYZ- aktivisták lehetőségeit a nyomulásra.

"de ezek értelmezésében még inkább magukra lesznek hagyva."

Ezt nem hiszem. A mai kamaszok első, második és harmadik számú információforrása az internet. Az internetet csak a szomszéd Mariska néni pletykái követik, de Mariska nénit nem lehet lájkolni, így ő a mai kamasz számára nem létezik. Mondjuk eddig sem létezett. :)

És egyáltalán.

"Alapvetően én is inkább értelmetlennek, mint kártékonynak tartom a törvényt, nagy változásokat nem fog hozni"

My point exactly.

"Miből gondoljuk, hogy egy tizenéves, akiben még sokkal erősebben tombolnak a hormonok, másképpen működne?"

Éppen mert tombolnak benne a hormonok, a feszültséget pedig le kell vezetni. A gátlásos, pattanásos arcú kamasz nem mer a lányokhoz közelíteni, na meg a vele egykorú lányok a jópár évvel idősebb fiúkkal járnak. Így ha az illető kamasz nem 1000%-ig kőheteró beállítottságú (ezt az ő korában még sem ő, sem más nem is tudhatja), akkor a kedves, barátságos és bátorító, az alternatívát elfogadhatónak és tök normálisnak bemutató LMBTQ...XYZ-aktivistánál megértő fülekre, segítő kezekre talál.

Azt se feledd, hogy a törvény továbbra sem tiltja, hogy az LMBTQ...XYZ-szervezetek tanácsokkal lássák el a hozzájuk forduló fiatalokat. Nem hiszem, hogy tudsz mutatni nekem olyan kamszt, akinek nincs okostelefonja internet-hozzáféréssel, a neten pedig pár kattintással elérhetők ezek a szervezetek. A facebookról már nem is beszélve, amelyen szinte mindenki ott csüng.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 21:36:04

@steve_:

Az idézett mondat a "járulékos veszteségről" amolyan szabadfüggő stílusban íródott, vagyis a kormány nézőpontjából íródott. A szöveg egészéből szerintem mindenki számára egyértelmű lehet, hogy én ezzel a szemlélettel nem azonosulok. (Egyébként azzal sem, hogy a valódi szurkolók veszteségét lefitymáljuk.)

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Éppen mert tombolnak benne a hormonok, a feszültséget pedig le kell vezetni. A gátlásos, pattanásos arcú kamasz nem mer a lányokhoz közelíteni, na meg a vele egykorú lányok a jópár évvel idősebb fiúkkal járnak. Így ha az illető kamasz nem 1000%-ig kőheteró beállítottságú (ezt az ő korában még sem ő, sem más nem is tudhatja), akkor a kedves, barátságos és bátorító, az alternatívát elfogadhatónak és tök normálisnak bemutató LMBTQ...XYZ-aktivistánál megértő fülekre, segítő kezekre talál."

Igen, valóban van egy olyan jelenség, hogy kamaszfiúk kipróbálnak egymással bizonyos dolgokat (közös maszturbálás stb.), olyasmiket, amiket homoerotikus aktusoknak is lehet tekinteni. Csakhogy ettől még senki sem válik homoszexuálissá... Az ilyen próbálkozások után a heteró beállítottságú fiúk elkezdik megtanulni, hogyan közelítsenek lányokhoz, és idővel párt is találnak maguknak. Szóval ez az érv pont azt erősíti, hogy a valóságos szexuális irányultság előbb-utóbb mindenképp megmutatkozik.

Azt meg nem tudom, miért és miből gondolják sokan, hogy az LMBTQ-szervezetek "téríteni" akarnak heterókat vagy akár bizonytalanokat a homoszexualitás felé. Ők egyértelműen (csak) azoknak akarnak segíteni, akik homoerotikus késztetéseket, vágyakat éreznek magukban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.07.12. 21:48:39

@Csöncsön:

"Csakhogy ettől még senki sem válik homoszexuálissá"

Persze, hogy nem. Ám egy nem teljesen egyértelműen heterő fiút a plusz "rásegítés" már átlendíthet a túloldalra.

"miért és miből gondolják sokan, hogy az LMBTQ-szervezetek "téríteni" akarnak heterókat vagy akár bizonytalanokat a homoszexualitás felé. "

Azért, mert nem elfogulatlanok, már csak a profiljuk miatt sem. Amúgy a befolyásoláshoz még a "térítés" szándéka sem feltétlenül szükséges.

" Szóval ez az érv pont azt erősíti, hogy a valóságos szexuális irányultság előbb-utóbb mindenképp megmutatkozik."

Ezzel a környezeti tényezők szexuális irányultságra kifejtett hatását tagadod. Erről szakmai körökben sincs teljes egyetértés, de leginkább csak a környezet befolyásoló hatásának mértékéről folyik a vita. Elég kevesen állítják, hogy minden csak a gének határoznak meg. Sokkal elterjedtebb az a nézet, hogy a szexualitás tanult dolog IS.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 21:59:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Nemrég nyilatkozott erről egy, a szakmai tudása miatt minden politikai oldal által tisztelt, bár kétségkívül ideológiailag a kormánypárthoz közel álló álló pszichológusnő az Indexen, Bagdy Emőke. Ő azt mondta, hogy egyrészt valóban genetikailag meghatározott, hogy kinek van hajlama a homosezxualitásra, ezt pedig a környezeti tényezők még kisgyerekkorban (tehát óvodás korban) befolyásolhatják, később már nem. Magyarán nagyjából 6 éves korra ez a dolog eldől.

Ez egy szakmai vélemény, de a tapasztalatok is ezt erősítik. Még egyetlen homoszexuális embertől sem hallottam olyat, hogy mondjuk 12 éves koráig a másik nem tetszett neki, aztán egyszeriben ez megváltozott. Kivétel nélkül mindegyikük azt állítja, hogy ameddig emlékezni tud, mindig a saját neme vonzotta.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 22:07:18

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Pardon, az Index csak szemlézte az interjút, amely eredetileg a Demokratában jelent meg. Ebből idézek:

"a klinikai szakpszichológus kifejtette: az epigenetikai tudásunk szerint a gének és bizonyos korban a kulcsingerek összeadódó hatása hozza létre ezt a pszichoszexuális orientációt. A kritikus szocializációs kor éppen a legkisebb gyermekkor, főként az óvodáskor.

[...]

A Demokratának leszögezte: a homoszexualitás nem betegség, az a humán tolerancia, hogy fogadjuk el, és a másságán ne ítélkezzünk, a serdülés második, érett szakaszában fejleszthető ki, közösségi behatásra, kollektív elfogadásra vonatkozó konszenzussal."

Vagyis a tizenévesek számára pont hogy nagyon fontos a "megjelenítés", hiszen ekkor alakul ki a humán tolerancia képessége.

index.hu/belfold/2021/07/03/bagdy-emoke-a-homoszexualitas-nem-betegseg/

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.07.12. 22:21:33

@Csöncsön:

Ha már Bagdy Emőkére mint szaktekintélyre hivatkozol, akkor kérlek, ne mazsolázz a mondanivalójából. Ha elfogadod belőle azt, ami neked tetszik, akkor fogadd el azt is, ami talán nem annyira tetszik. Hadd idézzek a Bagdy Emőkével készült interjúból:

"Arra a kérdésre, hogy „mi a véleménye az LMBTQI erőszakos térítési törekvéseiről”, azt válaszolta: elutasítja.
Szerinte az a baj, hogy az érzékenyítési szándékon túl a félreértelmezett szabadság jegyében a nemi identitás sokféleségét hirdeti, a szabad próbálkozásokat, átoperálási szándékok pártfogását a szülői akarat ellenében. Hozzátette: a védtelen és kalandvágyó, trendkövető gondolkodású fiatalokat befolyásoló hatása személyiségrombolás. „Ezt semmiképp nem fogadom el” – jegezte meg."

Szóval akkor az általad hivatkozott szaktekintélytől fogadd el azt is, hogy bizony az LMBTQ...XYZ-szervezetek hatása személyiségromboló. :)

Valóban mondta ezt:

"az a humán tolerancia, hogy fogadjuk el, és a másságán ne ítélkezzünk, a serdülés második, érett szakaszában fejleszthető ki, közösségi behatásra, kollektív elfogadásra vonatkozó konszenzussal."

Ám mondta ezt is:

"Bagdy Emőke azt sem fogadja el, hogy a más véleményen lévőket megbélyegezzék, kirekesztőnek titulálják. Azt is felvetette, hogy miért kérnek azok toleranciát, akik maguk erőszakosak, és igen-nem szinten kényszerítik döntésre az embereket.
A klinikai szakpszichológus úgy véli a jobb érzésűek hallgatnak, a félénkek visszahúzódnak, a mozgalom pedig Amerika- és Európa-szerte megállíthatatlanul nyomul előre."

Ez is önmagáért beszél.

"A magyar pedofíliatörvény úgy határoz, hogy a pszichoszexuális nevelés, befolyásolás jogát és felelősségét vissza kell adni a szülőnek. Így elkerülhetők az óvodai, iskolai és külső, szélsőséges behatások – fogalmazott a klinikai szakpszichológus."

És ezt is.

index.hu/belfold/2021/07/03/bagdy-emoke-a-homoszexualitas-nem-betegseg/

Bocsáss meg, ha tévedek, de nekem nagyon úgy tűnik, hogy a cherry picking gyakorlatát követed, amikor Bagdy Emőkére mint szaktekintélyre hivatkozol.

Az alábbit is érdemes elolvasni. Kitűnik belőle, hogy pl. az USA-ban a szexuális kisebbségeket, főleg a homokosokat egyes államokban olyan mértékben diszkriminálják, aminek a századrészéért vonja az EU kínpadra Magyarországot. Tudom, az Origót nem illik olvasni, de ne azt nézd, ki és hol írta, hanem azt, mit írt:

www.origo.hu/nagyvilag/20210710-a-homoszexualitas-gyogyitasatol-a-meleg-parok-rajtakapassorozataig.html

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.12. 22:41:46

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Én a többi állításával is hellyel-közzel egyetértek, de az nem vágott a vitánkba, azért nem idéztem.

Vannak az LMBTQ-szervezeteknek, illetve azok bizonyos egyéneinek olyan megnyilvánulásai, amelyekkel egyáltalán nem tudok azonosulni. Szóval ezeket azért nem idéztem, mert ezekben, gondolom, nagyjából egyetértünk. Számomra is ellenszenves, ha valaki igen-nem döntésre kényszerít embereket, illetve úgy vár el toleranciát, hogy maga nem toleráns.

Mindezek mellett ugyanakkor a legfontosabb megállapítása Bagdy Emőkének mégiscsak az, hogy kb. az óvodáskor végeztével eldől a szexuális irányultság. A feladat ezek után ennek megértése, felismerése, értelmezése, majd (esetleg) kiélése, másfelől pedig mindennek tolerálása.

Én nagyjából mindenben egyetértek vele.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.07.13. 11:16:30

@Csöncsön:

A nem szakmai, nem tudományos kérdésekben én is nagyjából egyetértek vele - most nem olvasom újra az interjút, hogy ezt ellenőrizzem.

A szakmai, tudományos kérdésekben nem vagyok kompetens, ezért nem tudok egyetérteni vele, ahogy egyet nem érteni sem. Nem tudom, mennyire támaszkodik saját kutatásokra és mennyire a szakirodalomra. Az is kérdés, mekkora a szakmai konszenzus abban, amit ír. Na és rendkívül lényeges a felmérések módszertanának ismerete. Nagyon átpolitizált kérdésről lévén szó arról sem vagyok teljesen meggyőződve, hogy a szakirodalom kisebb-nagyobb része elfogulatlan.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.13. 11:58:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Azt természetesen, nem lévén szakember, nem tudom megítélni, hogy szakmai kérdésekben igaza van-e. Nem tehetek hát mást, mint hogy megbízom benne. Ami nem is esik nehezemre, hiszen amit mond, az teljesen egybeesik saját élettapasztalatommal. Serdülőkorra már kialakul, hogy kinek melyik nem vonzóbb, illetve kialakul ennek mértéke. Akárhány érintettel beszélsz, ezt fogja mondani. De az valóban rejtély még a tudomány számára, hogy pontosan honnan jön ez a dolog, és hogyhogy nem tűnt el a fajból. Vannak spekulációk, hihetők és kevésbé hihetők, de pontos válaszok tudtommal még nincsenek. De ez nem is fontos, mert etikai szempontból csak az a kényeges, hogy árt-e bárkinek, és hát nyilván nem. Szóval békén kell hagyni, aki érintett.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.07.13. 22:21:24

@Csöncsön: Akár fél a botránytól, akár nem, ha tényleg a magyar foci érdeke számítana, akkor ezt fel kellene vállalnia az MLSZ-nek. Egyébként pedig a normális többség (szurkolók és nem szurkolók egyaránt) egyértelműen támogatná őket. Persze sokat segítene, ha az egyébként focirajongó miniszterelnök is a foci érdekét nézné és nem a saját politikai pecsenyéjét sütögetné, mint ahogy azt láthatólag ezügyben tette.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.14. 07:55:42

@promontor:

Ha jól emlékszem, a Fradi (Kubatov) eleinte kifejezetten szigorúan lépett föl a "kemény maggal" szemben, ekkor vezették be a vénaszkennert, amiből aztán komoly botrány is lett. (Én akkor azt gondoltam: végre valaki, aki sarkára áll.) De aztán a jelek szerint túl nagy volt az ellenállás, és meglepő módon még normális emberek is Kubatov ellen fordultak.

Szerintem valami hasonlótól tart Csányi és Orbán.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.07.14. 10:19:54

@Csöncsön: Nem emlékszem, hogy a normális emberek Kubatov ellen fordultak volna vénaszkenner ügyben. Az tény, hogy a Fradi kemény mag évekig nem járt meccsre és emiatt megcsappant a nézőszám. (Az más kérdés, hogy akkoriban elég gyatra eredményeket produkált a Fradi, olyankor a "puhább", de nagyobb létszámú szurkolók eltűnedeznek, ma már más lenne a helyzet.)
Azt meg nem tudom, hogy amikor kiegyezett a kemény maggal, akkor miben állapodott meg velük, de emlékeim szerint azóta a Fradi nem kapott komoly szankciókat az UEFÁ-tól a nemzetközi porondon, tehát ott talán egy működő kompromisszum alakult ki. De persze nem járok Fradi meccsre és a részleteket sem ismerem, lehet, hogy tévedek.

Orbán nem az a félős fajta, szerintem inkább úgy kalkulál, hogy a jelenlegi helyzet politikailag neki jobban kifizetődik.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.14. 13:09:54

@promontor:

Persze nem végeztem reprezentatív kutatásokat, de sokféle helyről hallottam (tehát nem csak széljobbos vagy huligán körökből), hogy a vénaszkenner elfogadhatatlan, mert adatokat gyűjtenek be az emberekről, és hogy pont Kubatov ezeket nyilván politikai célokra használja majd stb. stb.

De egyébként érdekes, amit írsz, még sose gondolkoztam rajta. Való igaz, hogy a Fradi nem szokott ilyen büntetéseket kapni, pedig ott végül visszaengedték a kemény magot a lelátókra.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.07.14. 15:58:58

@Csöncsön:

Szerintem elég hihetetlen, hogy bármi egyéb célra fel lehetett volna használni a vénaszkennert. Tudtommal csak ott alkalmazták (volna), bűnügyi nyilvántartásban nincs sok haszna, hiszen a vénák rajzolata nem hagy sehol lenyomatot, mint az ujjak mintázata.

Az egész tenyeret szkennelték vagy csak egy ujjat?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2021.07.14. 17:13:15

@Csöncsön: Ez a "vénaszkenner elfogadhatatlan, mert adatokat gyűjtenek be az emberekről" érv egy mondvacsinált és képmutató kifogás volt a keménymag részéről, aki meg bevette, az finoman szólva se gondolta végig a dolgokat. A szurkolói kártya kiváltásával minden adatot megadsz magadról, onnantól minden ilyesfajta félelem okafogyott, már túl vagy a dolgon. A vénaszkenner ehhez csak annyit tesz hozzá, hogy a beléptetést (amivel együtt jár a személyazonosságod ellenőrzése) gépesíti és ezáltal gyorsabbá és megbízhatóbbá teszi. Ami abszolút érthető törekvés egy tömegrendezvény esetében.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2021.07.14. 18:37:17

@Kovacs Nocraft Jozsefne: @promontor:

Persze, én is így gondolom, és így gondoltam, de mondom, messze nem csak azok köréből olvastam kifogásokat a vénaszkennerrel (sőt az egész szurkolói kártyával) kapcsolatban, akik miatt ma büntetésben van a stadion. (Kifejezetten liberális körökből is láttam ilyen kritikákat.)

Talán ez is annak volt példája, amikor túlzásba visznek valamilyen személyiségi jogi aggodalmat, és ezzel gátolják egy probléma megoldását. Meggyőződésem, hogy ha akkor egységesebb a szurkolói társadalom, akkor ma előrébb járnánk. (Jut eszembe, máshol is volt ilyen konfliktus, a Honvédnál is, ahol Hemingway igyekezett távol tartani a rendbontókat a stadionból, és annak is évekig tartó ellenségeskedés lett a vége klubvezetés és szurkolók között.)

Sekler 2021.11.03. 08:10:26

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Tiszteletem !

Értem én hogy sok minden van hatással egy tinire. Azt is érteni vélem h ezek összesége vagyunk valahol , mondjuk egyharmad gén/nevelés/kapcsolatok (barátok) mixben.

Azzal viszont erősen vitatkoznék h ebbe nekünk kvázi beleszólásunk sincs csak sodródunk a nagy formáló tégelybe.

Értem a logikáját az érveit de ez azt feltételezné h mi nulláról kezdjük az életünket kispisis korunktól.
Ha így van akkor igaza van .
süti beállítások módosítása