Idézetek és értelmezéseik

Mondataink

Nincsenek mondataink

2022. július 30. - Csöncsön

A faji jellegű diszkriminációra vonatkozó legkisebb nyilvános mondat azonban olyasmit gerjeszt, amiről a történelem nemcsak Európában, hanem Afrikában és Örményországban már bebizonyította, hogyha egyszer kiengedjük a szellemet a palackból, az Úristen sem tudja újra visszazárni.

Hegedüs Zsuzsa létezéséről nagyjából a 2008-as válság óta tudok. Sokan már talán nem is emlékeznek rá, mekkora megélhetési gondokkal küzdött akkoriban a lakosság igen jelentős része, milyen mély létbizonytalanság alakult ki; olyan, amilyen talán csak a ’90-es évek elejéhez volt mérhető. Turbulens idők voltak, érezhető volt, hogy hatalmas változások vannak készülőben. Különféle pártok alakultak, nagyon sokféle ember mikrofonhoz jutott, és ötletelni kezdett, mi volna a teendő, mi lenne a kiút. Ma már jobban látjuk, mi volt ez: egy rendszerváltás előjátéka. 2010-ben megszűnt az 1990-től kialakult liberális demokrácia, és létrejött a romjain valami más, ami formailag és kívülről nézve nagyon hasonlított a megelőzőhöz, de picit a mélyére pillantva valami attól lényegileg is eltérőnek mutatkozik. Ezt egyébként az új rendszer létrehozói soha nem is titkolták; már a 2010-es választás előtt „fülkeforradalomról” beszéltek, a választás után pedig nevet is adtak képződményüknek: Nemzeti Együttműködés Rendszere, röviden: NER. Ennek kialakulásánál bábáskodott Hegedüs Zsuzsa is.

Be kell vallanom, mindig szimpatikus volt nekem. Két dolgot éreztem rajta, és mindkettő merőben atipikus volt (és most is az) a magyar közbeszédben: egyrészt hogy szavait csakugyan szociális érzékenység hatja át, másrészt hogy a megnyilvánulásai őszinték; nem azért mond valamit, mert valaki fizeti érte.

Utólag kiderült, hogy az ő kezdeményezése (is) volt az úgynevezett „szociális népszavazás”, vagyis a magyar egészségügyi rendszer fokozatos fizetőssé tételének megtorpedózása. Gondolhat erről sok mindenki sok mindent. Számomra nem volt kétséges, hogy Hegedüs Zsuzsa szociológusként mindezt nem pártpolitikai vagy hatalomtechnikai okokból, hanem a szegényekre tekintettel gondolta ki, erőltette.

Később aztán, a NER megalakulásakor pozícióhoz és pénzhez is jutott. A Minden gyerek lakjon jól! alapítvány kigondolójaként és elnökeként legfőbb és leglátványosabb tevékenysége az volt, hogy sok tízezer mélyszegény családnak haszonállatokat és vetőmagokat osztott szét.

Ezt a programot sok kritika érte. Úgy tűnt, hogy közel sem olyan hatékony, mint kigondolója képzelte. A szétosztott malacokat a szegény családok egyszerűen megették, a vetőmagokat elszórták, és a mélyszegénység végülis nem tűnt el a magyar falvakból.

Tulajdonképpen bizarr elképzelés is volt. Hegedüs Zsuzsa úgy vélte (ki is mondta), hogy a falusi embereknek vérében van a mezőgazdasági munka, tehát csupán egy lökés hiányzik nekik, és ha az állam megadja ezt, maguktól elkezdenek majd gazdálkodni, és kikerülnek a nyomorból. Azt hiszem, e ponton megnyilvánult az, hogy a szociológusnő élete nagy részét nem Magyarországon élte le, hanem Franciaországban. El tudom képzelni, hogy ott valóban igaz ez. Hogy ott a mezőgazdasági termelés hagyományai a legszegényebb családokban is jelen vannak. Itt ez biztosan nem igaz. Elveszett a tudás, a „know-how”, a legfőbb probléma éppen az, hogy ezek a mélyszegénységben tengődő emberek minden értelemben képzetlenek, tudatlanok. Fogalmuk sincs, mit kezdjenek egy malaccal vagy pár zacskó vetőmaggal.

Itthon: Hegedűs Zsuzsa: A gyermekéhezés már nem létezik | hvg.hu

A program lohadása után aztán már egyre kevesebb szó esett a hírekben Hegedüs Zsuzsáról. A NER másik irányba indult el, ő meg nyilván még fölvette a fizetését, és működtette az alapítványát, de meghatározó szerepet a NER szociálpolitikájában többé már nem kapott.

A 2022-es tusványosi Orbán-beszédet követő megnyilatkozása tökéletesen váratlanul érkezett.

Kapott érte hideget-meleget, méghozzá mindkét nagy politikai platformról. Mindkét kemény mag a lehető legnegatívabb jelzőkkel illette. Az Orbán-híveknél „árulóvá” vált, az ellenzékieknél pedig „süllyedő hajóról menekülő patkánnyá”.

Engem viszont a lemondása és főképp lemondása indoklása úgy megérintett, mint kevés dolog az utóbbi években a magyar közéletben.

A NER-t már nagyon sok híve elhagyta. A Fidesz választóközönsége 2010 óta valószínűleg döbbenetes cserélődéseket mutathatott. Volt pár igen látványos hátat fordítás is (a leghíresebb eset természetesen Simicska Lajosé), de nyilván sokkal-sokkal többen voltak a csendesen elfordulók.

Egyébként én is köztük voltam. 2010-ben teljes mellszélességgel támogattam az új berendezkedést, és 2014-ben sem láttam semmi okát, hogy elpártoljak tőle. Az új alkotmányozás persze nagy vihart kavart, és sok morgás támadt a közmédiumok elfoglalása miatt is; de mindez a „rendszerváltás” szükségszerű velejárójának tűnt. Kétségtelen, hogy a médiaviszonyok 2010 előtt aránytalanok voltak (az összes nagy elérésű médiumot „balliberális” szellemiség uralta). Számomra a NER különös módon akkor vált elviselhetetlenné, amikor sokakat viszont megnyert magának. Az, hogy 2015-ben a rendszer ellenállt a tömeges bevándorlásnak, még rendjén való volt számomra. De az azt kísérő, egyre rémesebbé, infantilisabbá és önjáróbbá váló „Soros-kampány”, mely a CEU teljesen értelmetlen elüldözésében csúcsosodott ki, nekem már elfogadhatatlan volt. Semmit sem viselek nehezebben, mint amikor valaki idiótának néz; márpedig ezek a kormányüzenetek éppen ezt tették. (Ahogyan Puzsér akkoriban fogalmazott: egy kultúrember számára ez a kampány megalázó, egy olvasott ember szekunder szégyent érez, amikor meglátja ezeket a plakátokat.) És semmit se gondolok károsabbnak, mint a rombolást, vagyis egy már meglévő, működő intézménynek a tudatos elsorvasztását, márpedig a CEU esetében éppen ez történt.

Hogy Hegedüs Zsuzsának miért pont most érkezett el a pillanat, az nyilván családja múltjával magyarázható (és válaszlevelében ezt szépen meg is magyarázta). A „fajkeveredésről” szóló nézetek rémes tettek kiindulópontjaivá válhatnak. Ha nem akarunk keveredni, az azt implikálja, hogy nem tartjuk teljesen azonos értékűnek a másikat, akivel keverednünk kéne.

A faji jellegű diszkriminációra vonatkozó legkisebb nyilvános mondat azonban olyasmit gerjeszt, amiről a történelem nemcsak Európában, hanem Afrikában és Örményországban már bebizonyította, hogyha egyszer kiengedjük a szellemet a palackból, az Úristen sem tudja újra visszazárni.

Ez a mondat a maga kristálytiszta logikájával megrendített. Íme egy ember, aki ezer szállal kötődik a NER-hez, személyesen Orbán Viktorhoz is, és mégis képes kiállni a nyilvánosság elé, hogy kimondja: ezt ő nem nyeli be soha. Bátorságot és emberséget éreztem ebben a mondatban, és megdöbbentett, hogy sokan ezt képtelenek meglátni; hogy sokan ott is helyezkedést, érdekkeresést, kicsinyességet kerestek (és találtak maguknak), ahol pedig teljesen nyilvánvalóan egy mélyről jövő emberi hang szólalt meg.

Mindazonáltal szükséges itt tenni pár megjegyzést.

Alapvetően egyetértek TGM-mel. Orbán tusványosi beszédét többnyire olyan emberek támadják, akik annak lényegi mondanivalójával egyetértenek, csak a szóhasználat nem tetszik nekik. Nyilvánvaló, hogy Orbán a „faj” szót nem biológiai értelemben értette, hanem kulturálisan. A „faj” szónak a magyarban van egy ilyen jelentése, és e jelentés használatának nagy hagyománya van a magyar irodalomban és publicisztikában. Amit Orbán mondani akart, az ennyi: Magyarország nem szeretné, ha népessége idegen kultúrákból tömegesen érkező népességgel keveredne. Igaza van TGM-nek: ezt nemcsak Orbán gondolja így, de így gondolja ma (már?) az európai mainstream is, az Európai Unió, illetve az egész magyarországi ellenzéki értelmiség is (csekély kivételtől eltekintve).

A vita tehát nem tartalmi, csupán szóhasználati.

Nekem úgy tűnt, hogy mindezzel Hegedüs Zsuzsa is tisztában van, és éppen ezért is tetszett számomra a megnyilvánulása. Nem azt állította, hogy Orbán náci lenne, hanem azt, hogy náci mondatot mondott (nyilván ilyen-olyan politikai érdekből).

Én mindehhez hadd fűzzem hozzá azt, hogy miért fontos szerintem is a szóhasználat. Lehet azt mondani, hogy a „kulturalizmus” (vagyis hogy igazából nem is azért nem tetszenek nekünk a szír bevándorlók, mert más a bőrük, hanem mert más a „kultúrájuk”) lényegében a fasizmusnak egy domesztikált, szalonképessé tett formája, szerintem azonban van egy lényegi különbség: a kulturális megkülönböztetés senkire nézve sem jár hátránnyal. Dönthet valaki úgy, hogy odahagyja saját kulturális közegét. A rassz alapú megkülönböztetés esetén ez nem lehetséges. Nem mondhatja senki, hogy én mostantól nem vagyok negrid vagy mongoloid. A rassz alapú megkülönböztetés (figyelembe vétele politikai döntéseknél) tehát egyértelműen korlátozza az ember döntési szabadságát; a kulturális alapú megkülönböztetésnél nem ez a helyzet. Éppen ellenkezőleg: minél több kultúra marad életben, annál nagyobb lesz az ember döntési szabadsága, hogy melyiket válassza. Én ezen okoknál fogva vagyok magam is amellett, hogy a tömeges bevándorlás más kultúrákból veszélyeztetheti az európai kultúrát, ezért ezt lehetőleg meg kell akadályozni.

Nyilván Orbán is erre gondolt, de valamilyen okból (mégpedig teljesen tudatosan élve félreérthető szóhasználattal) nem ezt mondta. Elítélni én nem azért ítélem el, amit gondolt, hanem amit mondott.

Ilyeténképpen teljesen „okafogyott” az azon való csodálkozás, hogy Orbán személy szerint nem rasszista vagy antiszemita (és nem is homofób; hogy egy másik hasonló kampányt idézzünk ide). A magam részéről én sem kételkedtem ebben soha. Nyilván nem az. A vétke nem is ez. A vétke az, hogy politikai haszonlesésből bedob a közbe rasszista (illetve homofób) módon is értelmezhető mondatokat (nyilván teljes tudatában annak, hogy lesznek, mégpedig sokan, akik így is fogják azokat értelmezni), roncsolva ezzel nemcsak a közbeszéd minőségét, hanem (mindenekelőtt) az ember és ember közti szolidaritást.

Éppen ennek okán volt számomra hatalmas csalódás, hogy Hegedüs Zsuzsa később visszatáncolt, és kritikáját (saját kritikája lényegét teljesen félreértve) okafogyottnak nevezte.

Orbán nem „véletlenül” fogalmazott úgymond „félreérthetően”. Éppen a félreérthetőség volt mondata lényege. Éppen ezt kritizálta Hegedüs Zsuzsa is.

Miért táncolt vissza?

Persze megint megjelentek a szokásos, sekélyes érvek. Jellemző módon mindkét acsargó táborban szó szerint ugyanazok (igen éles fényt vetve arra, hogy ezen táborok kemény magjai valójában mit gondolnak az életről): kell neki a pénz. Én ezt kizártnak tartom. Mit számítana egy 76 éves, sír szélén álló öregasszonynak a pénz? Van egy sokkal kézenfekvőbb és valószínűbb magyarázat: Hegedüs Zsuzsa számára Orbán Viktor amolyan fiú-figura. Családtag. Pótléka megroncsolt, tönkretett, kisemmizett családjának. Nem szeretné elveszíteni semmi áron. A morális reflex kihozta még belőle az utóbbi évek egyik legemberibb magyar közéleti megnyilvánulását; de aztán mégis győzedelmeskedett az animális kötődés.

Attól tartok, túlságosan sokakkal van ez így ebben a szerencsétlen sorsú hazában.

comments powered by Disqus

A bejegyzés trackback címe:

https://mondataink.blog.hu/api/trackback/id/tr2917893915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

devlin2 2022.08.07. 14:06:20

"Éppen ellenkezőleg: minél több kultúra marad életben, annál nagyobb lesz az ember döntési szabadsága, hogy melyiket válassza. Én ezen okoknál fogva vagyok magam is amellett, hogy a tömeges bevándorlás más kultúrákból veszélyeztetheti az európai kultúrát, ezért ezt lehetőleg meg kell akadályozni."

Magyar szempontbol talan eloszor azt erdemes atgondolni, hogy mi a realitasa annak, hogy az orszagot "mas kulturakbol" tomeges bevandorlas fenyegetne. Az Europaba iranyulo bevandorlast elsosorban gazdasagi-joleti motivaciok mozgatjak, Magyarorszag aligha vonzo celpont ebbol a szempontbol. Az Europai Unio egyik legszegenyebb orszaga vagyunk, 700 euro a netto median ber, a varhato elettartam a legalacsonyabbak kozott van az EU-ban, az allami egeszsegugy allapotat ismerjuk. Ha ehhez hozzavesszuk, hogy a nyelvunket nagyon nehez megtanulni es Magyarorszagon magasan a legnagyobb a migracio elutasitottsaga az EU-ban, akkor racionalisan eleg nehez olyan kovetkeztetesre jutni, hogy Magyarorszag tomeges bevandorlas celpontja lehet a kozeljovoben vagy akar kesobb. Ergo, Magyarorszag kulturajat nem "fenyegeti" semmilyen erdemi "keveredes" az ilyen-olyan okokbol nem kedvelt Europan kivuli kulturak iranyabol.

Ha ezt elfogadjuk, akkor a magyarok migracio-ellenessege egyfajta atteteles retteges az alapjan, hogy mi tortenik pl. Nemetorszagban vagy Franciaorszagban, pontosabban (es ez nagyon fontos) azon "valosag" alapjan, amit az ezen orszagok mindennapi eletet egyaltalan nem ismero, jellemzoen befele fordulo, zart gondolkodasu emberek erzekelnek. Mivel a xenofobia tobbsegi sport kis hazankban, ezert a politika minden kockazat nelkul riogathat a "fajkeveredes" vagy a kulturak keveredesenek veszelyeivel. Ezt ertem, bar nem fogadom el, de a lakossagi attitudot mar kevesbe ertem.

Es itt jonne a kerdesem feled, mint a magyar/europai kulturat a kulturalisan idegenek tomeges bevandorlasatol felto egyentol, hogy konkretan ki tudnad fejteni mit ertesz egyaltalan a kultura veszelyeztetese alatt, ill. hogy ez az alapallasod milyen szemelyes tapasztalatokbol taplalkozik?

Udv, devlin

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2022.08.09. 19:14:34

@devlin2:

Üdv, köszi a kommentet és a kérdést.

Az kétségtelen, hogy európai viszonylatban Magyarország bőven a legszegényebb országok között van, de világviszonylatban másrészről meg a legfejlettebb egyharmadba tartozik, tehát a világ népességének többsége számára vonzó célpontnak számít(ana, egy esetleges tömeges bevándorláskor). Ha tehát csakugyan megtörténne az, hogy akármilyen okokból is (de kiszámíthatóan nyilván elsősorban, illetve közvetve a klímaváltozás miatt) nagy tömegek lépnék át Európa határait, akkor Magyarország bőven kívánatos hely volna a letelepedésre milliók számára. Jelenleg ez persze nem egy akut probléma, ezzel egyetértek. (De elég illuzorikus azt képzelni, hogy akár pár évtizedes távlatban nem lesz az.)

A 2015-ös élmények mindenesetre erősek voltak. Akkor csakugyan hatalmas tömegek lépték át az országhatárt, és a hírek által közvetített képek akkor is sok mindenkiben megmaradhattak, ha az érkezők túlnyomó többsége tovább is ment. Abban tehát nem teljesen értek egyet, hogy semmiféle közvetlen tapasztalat nem létezett volna, és csupán a külföldről közvetített (erősen megszűrt) információk alapján ítélkeznének ezek az emberek. A közvetlen tapasztalat mindenekelőtt azért nem volt hízelgő, mert _illegális_ határátlépésről volt szó, tehát az érkezők nem engedték lefolytatni a szokásos eljárásokat, illetve amikor ezeket a rendőrség le akarta folytatni, akkor kézzel-lábbal tiltakoztak ellene. (Biztos nem mindenki, de ez volt az általános.)

Ami engem illet, én hiszek abban, hogy léteznek különböző kultúrák, vagyis olyan rögzült szokások, melyeket a vallás, a hiedelmek, a történelmi emlékezet és hasonlók alakítanak ki. Bizonyos mértékig biztosan kezelhető ezek "keveredése", vagyis ha egy adott kultúrában megtalálható sokféle különböző hatás. Ez egyébként ma is így van, még Magyarországon is, ahol nagyon sok kínai, vietnámi, szír, iráni, dél-amerikai és afrikai ember él, anélkül hogy ennek hatása lenne a rögzült (persze mindig változó, de valamennyi stabilitást mindig megőrző) szokásrendre. A probléma szerintem akkor alakul ki, ha ez a külső befolyás tömegessé válik. Mert akkor már fölmerülnek olyan kérdések, hogy hogyan kellene fürdőzni, milyen viselet elfogadott az iskolákban, szabad-e kitenni egy keresztet egy közintézményre, lehet-e karácsonyfát állítani stb. stb., szóval csupa olyasmi, ami hétköznapi, adott esetben sok száz éves szokásokat is átalakít. Persze mondhatod erre, hogy a szokások mindig változnak, mi ezzel a gond, attól a (mondjuk) francia kultúra még francia marad. Szerintem a veszély abban rejlik, hogy ezt nem mindenki fogadja el azonos mértékben, amiből belső konfliktusok keletkezhetnek, szegregáció, párhuzamos társadalmak, rosszabb esetben erőszak és hideg polgárháború.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2022.08.24. 17:33:58

Érdekes poszt.

Én ennél egyszerűbben és a fentieket elolvasva bevallottan felületesebben egy vállvonogatással intéztem el ezt az egész közjátékot, valami olyasmit mondván, hogy kicsit késve estek le a dolgok Hegedűs Zsuzsának: szerintem Orbán már számos alkalommal mondott hasonlókat. Vagy ha nem ő, akkor az emberei.

Orbán természetesen nem Hitler - aki szívből, mély meggyőződéssel gyűlölte a zsidókat. Egyetértek a poszttal, Orbán nem antiszemita, nem homofób és nem rasszista. Ő "csak" egy populista politikus, aki végtelen profizmussal űzi azt a játékot, hogy időnként elejtett mondatokkal bizonyos társadalmi csoportokat maga mellé tud állítani és azt is tudja, hogy ezeket olyan módon fogalmazza meg, hogy mindig megmagyarázható legyen (és meg is szokta magyarázni pár nappal később, mint most is) és mindezt olyan zseniálisan csinálja, hogy még a rázúduló kritikaözön is csak megerősíti, mert pillanatok alatt rásüti ezekre, hogy ezek csak az ellenségei által terjesztett hazug vádak.

Szóval számomra az egész közjátékban csak az volt a fura, hogy ezt valaki, aki egyébként vélhetőleg egy intelligens, okos nő, miért csak 2022-ben veszi észre. És mivel én személy szerint sokkal kevesebbet tudtam Hegedűs Zsuzsáról, mint amit Te itt leírsz, ezért különösebben nem is kezdtem el az esetleges indokai után kutakodni.

Azzal is egyetértek egyébként, hogy egy adott társadalomnak kontrol alatt kell tartania kell az övétől jelentősen eltérő kultúrájú népesség bevándorlásának a mértékét. Én ezt egy kicsit mérnöki szemmel nézem. Én számokkal, rendszerekkel, azokat érő hatásokkal foglalkozom és azt is tudom, hogy egy rendszer sem képes minden határon túl működésképes maradni, ha őt drasztikus külső hatások érik.
Ez van a társadalommal is: különösebb gond nélkül képes befogadni és idővel integrálni kis számban érkező bevándorlót. Ezek munkát találnak, elvegyülnek, alkalmazkodnak, szerencsés esetben beházasodnak, a gyerekeik összebarátkoznak a helyi gyerekekkel, két-három generációval később már csak a nevük vagy a családi legendárium emlékeztet arra, hogy ők nem Vereckénél jöttek be 895-ben. Tömeges bevándorlás esetében ez az integráció nem tud megtörténni, egész városnegyedek alakulnak ki eltérő kultúrával, szokásokkal, sok esetben egyre jelentősebb konfliktusokkal a honos népességgel. Nyilván vannak esetek, amikor mondjuk menekülteket kell befogadni, de ilyenkor is teljesen jogos az a törekvés, hogy a folyamatot kontrol alatt tartsa a befogadó társadalom.

Végezetül egy mellékszál: én a 2010 előtti balliberális túlsúlyú sajtó kapcsán azt szoktam mondani, hogy ebben van igazság, de ide nekem ma annak sajtónak a konzervatív túlsúlyú változatát. Mert akkor lennének interjúk, vitaműsorok, ahol ellenzéki politikusok vagy szakértők megszólalhatnak és elmondhatják a véleményüket, még akkor is, ha esetleg a riporter részrehajló kérdéseket tesz fel. Amit most kapunk, az ugyanis nem sajtó, az propaganda. Ami ráadásul, ahogy Te is utalsz rá egy ponton, végtelenül primitív, leegyszerűsítő gondolkodásra neveli a közönségét.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2022.09.03. 09:25:03

@promontor:

Ó, elnézést, hogy csak most válaszolok. Így döbbentem rá, hogy az utóbbi hetekben föl se néztem a saját blogomra... (Elvileg persze kapok értesítést minden új kommentről az ímélcímemre, de ezeket automatikusan spameli a postafiókom.) Ráadásul, ha ilyen sokáig nem lépek be, egyszerűen nem enged be az Indapass. Legalább húszszor próbáltam belépni, mire most beengedett, hogy válaszolhassak. A tanulság mindenesetre megvan: újra komolyabban kellene foglalkoznom a saját kis kertemmel.

Köszönöm ezt a nagyon körültekintő véleményt. (Meg a másik posztnál levőt is, arra is válaszolok rövidesen.)

Nekem a "mérnöki szempontú" megfogalmazásod és gondolatod nagyon tetszik. Nyilván nem alkalmazhatók egy az egyben az analógiák (a társadalmak komplexebb szerveződések, mint mondjuk a gépek, sok merőben kiszámíthatatlan hatás és visszacsatolás érvényesül bennük), de nagyjából igen, erről van szó: egy kritikus mennyiség fölött másképpen működnek a dolgok, mint az alatt. Szóval messze nem ugyanaz a tömeges bevándorlás, mint az, hogy egyesével betelepülnek ide mindenféle országból emberek.

A sajtóval kapcsolatos kritikádat egyrészt abszolút osztom, másrészt viszont muszáj e ponton megemlíteni, hogy ma már szerintem az emberek túlnyomó többsége az internetről tájékozódik, ott pedig igencsak "színes" a terep politikailag-ideológiailag. Az más kérdés, hogy az ellenzéki médiatermékek túlnyomó többsége is propagandaként működik, tehát ma már szinte nagyítóval kell keresni olyan portálokat, ahol a valóság van a fókuszban.
süti beállítások módosítása